Zakelijke markt trekt aan

De Bloemenbeek zet nadrukkelijk in op samenwerking!

Zakelijke markt trekt aan

De Bloemenbeek zet nadrukkelijk in op samenwerking!

Hotels zijn bij uitstek locaties voor de zakelijke markt: meetings, trainingen, (na)scholingen, cursussen en productpresentaties in combinatie met tal van faciliteiten. Ook dit Landhuishotel & Restaurant De Bloemenbeek is al vele jaren een geliefde bestemming voor bedrijven en organisaties uit binnen én buitenland. De onafhankelijke YOIN excellent meeting places-certificering heeft daar zeker ook aan bijgedragen. “Er is gelukkig ook echt weer behoefte om elkaar persoonlijk te ontmoeten”, constateert directeur Raymond Strikker van De Bloemenbeek.

Successen vieren

In feite is de zakelijke markt op te delen in twee grotere segmenten: de conference markt, waarbij het puur gaat om een meetings of trainingen, en de incentive en events markt, zegt Raymond Strikker: “Dan praat je over bedrijven of organisaties die aan relatiemarketing doen en/of iets te vieren hebben. Ja, in beide segmenten trekt de markt weer aan en worden er meer activiteiten ontplooid. Hier en daar is nog wat terughoudendheid in de uitvoering, de erfenis van de covid-periode, maar bij het kleinere en middelgrote bedrijfsleven lijkt die schroom meer weg. Het zijn met name nu de internationaal georiënteerde bedrijven die hun activiteiten op dit gebied doorschuiven naar volgend jaar. Dat heeft deels te maken met de verschillende en internationale reisrichtlijnen die er nog steeds zijn of geactiveerd kunnen worden.” De behoefte om ‘face to face’ weer een feestje te vieren groeit anderzijds ook. “Kijk, het gaat economisch nog steeds goed, ondanks de dreigende recessie, stijgende energie prijzen en hoge inflatie. Bedrijven willen toch hun successen vieren en dat dan ook delen met relaties en medewerkers.”

“KIJK, ECHTE ZAKEN DOE JE NOG STEEDS MET ELKAAR, NIET MET MACHINES”

Optimale luchthuishouding

Over de covid-periode kan Strikker kort zijn: “We hebben naast verduurzaming fors extra geïnvesteerd in een veilige luchtbehandeling en ventilatie, afhankelijk van de setting en de hoeveelheid mensen kunnen we de lucht verantwoord kunnen recirculeren of juist rechtstreeks naar buiten ventileren. En dan zijn er nog onze aanvullende virobusters met een op UV-licht gebaseerde viruszuivering. Mede door al die maatregelen zijn we gelukkig nog nooit geconfronteerd met een corona-uitbraak. En onze gasten vinden die maatregelen een echte pre.” Naast de investeringen in een optimale luchthuishouding zijn ook in het digitale domein aanpassingen doorgevoerd. “We merken dat we steeds meer te maken krijgen met livestreaming omdat niet iedereen er altijd persoonlijk bij kan zijn. Een eigenaar die bijvoorbeeld vanuit zijn kantoor in Amerika zijn Nederlandse directie of MT toespreekt. We zijn naast kabel ook van glasvezel voorzien en kunnen zo supersnelle en zwaar beveiligde verbindingen tot stand brengen. Wel zo belangrijk in deze tijd met toenemende aandacht voor cybersecurity als een bedrijf vertrouwelijke informatie moet uitwisselen, dan wil je echt niet dat anderen meekijken of -luisteren…”

Topkwaliteit

Een geheel ander aspect ligt bij waar het in de hotellerie om draait: gastvrijheid, thuisgevoel, uitstekende maaltijden en gerechten en, niet in de laatste plaats, uitloopmogelijkheden, zoals Raymond Strikker dat noemt: “Tijdens de pauzes of na een lunch kunnen de gasten over ons eigen landgoed wandelen. Even onderling weg van de drukte met elkaar iets bespreken of elkaar beter leren kennen. Kijk, echte zaken doe je nog steeds met elkaar, niet met machines.”

En dat geldt ook voor culinaire kant. Er is een groeiende bewustwording voor gezonde lunches, voor vegetarische en veganistische maaltijden. “Ook daarin hebben we ons aangepast. En met een Michelin-ster en onze topsport-ervaring mag je van ons daarin ook topkwaliteit verwachten.”

“BEDRIJVEN WILLEN TOCH HUN SUCCESSEN VIEREN EN DAT DAN OOK DELEN MET RELATIES EN MEDEWERKERS”

Kruisbestuiving

Naast het eigen hotel speelt de laatste jaren een toenemende belangstelling voor het organiseren van events en incentives. Strikker heeft die handschoen opgepakt: “De Bloemenbeek hoeft niet altijd centraal te staan. Je kunt ook eens denken om je relaties op een andere locatie uit te nodigen. Dat kan van alles zijn: een jachthut of een naburig landgoed. Er zijn voldoende unieke (erfgoed)locaties om het Twentse gevoel uit te stralen.” Onder het motto ‘Alleen ga je sneller maar samen kom je absoluut verder’ gaat Strikker daarbij de samenwerking aan met uiteenlopende partners. Dat kunnen bijvoorbeeld leveranciers zijn maar ook partijen waarmee samen een activiteit wordt georganiseerd.

Een van die partners is golfbaan Rijk van Sybrook waar al jaren in samenwerking met Autobedrijf Benerink een fantastische golfdag wordt georganiseerd voor relaties en prominenten. Directeur Matthijs Zuithof van het Oldenzaalse garagebedrijf zegt daarover: “Door op deze wijze prettig samen te werken en onze relaties met elkaar te verbinden ontstaat er werkelijk iets bijzonders en unieks. Het lukt zo zelfs om landelijke relaties naar Twente te halen en je merkt dat ze allemaal onder de indruk zijn van de kwaliteit van het gebodene tijdens de dag. Zakendoen wordt dan veel natuurlijker en gemakkelijker. Ik zou echt niet meer anders willen!”

Een ander groots event is Military Boekelo-Enschede waar samen met partners ergens in het cross country parcours verscholen al dertien jaar een prachtig en uniek Hospitalitypaviljoen is gecreëerd om ieders toprelaties te ontvangen. “We doen dat met bedrijven als Rosen Europe, Lammerink Installatiegroep, Springendal, Brookhuis Groep, Cerriva en Galerie Maureen Knobben. We doen dit altijd voor meerdere jaren en je ziet dat er dan vanzelf een prachtig netwerk ontstaat. Je maakt nieuwe contacten, er is kruisbestuiving. Zakelijk belangrijk maar bovendien ook zorgen dat de gasten een mooie dag beleven. Ik vind dat deze aanpak past bij Twente: samenwerken en zorgen voor synergie. En een trigger om ook niet-Twentenaren hier te ontvangen en te laten zien waarom we juist hier bij de gelukkigste inwoners van Nederland behoren.”

Ook voor het komende jaar zullen weer diverse zakelijke activiteiten worden ontplooid, zegt Raymond Strikker: “Er zijn, ondanks de zorgen over energiekosten en grondstoffen, toch een aantal bedrijfstakken die het goed blijven doen. Je dient als MKB altijd wel een onderscheidend product hebben en daarom ben ik voor De Bloemenbeek zeker ook positief over de toekomst. We hebben permanent geïnvesteerd in vernieuwing van kamers en ons restaurant, in technologie. Maar uiteraard ook altijd in gastvrije talentvolle medewerkers en vakmanschap, dat blijft altijd! Bij ons zie je absoluut de combinatie van prachtige historie met prettig hedendaags comfort en ambiance. Dat zorgt altijd weer voor een echte wow-factor en terugkerende gasten!”