Met inmiddels meer dan een eeuw ervaring heeft Drukkerij Roelofs alle stormen en veranderingen meegemaakt. De Enschedese drukker is er met glans doorheen gekomen en is daarmee een van de weinige drukkerijen die nog bestaansrecht hebben. “Met één drukpers en handelsdrukwerk kun je het niet meer redden”, constateert Martin Wermer: “Daarom zie je in onze branche veel kleinere bedrijven verdwijnen of als intermediair doorgaan. Dat is ook het gevolg van digitalisering. Briefpapier, enveloppen en andere drukwerk in lagere oplages worden nu digitaal geprint. Bijvoorbeeld door een partij als Ipskamp in Enschede. Met de digitale printers kan bij dat bedrijf efficiënter en kostentechnisch interessant worden geproduceerd. Zoals proefschriften en boeken in lagere oplages.” Drukkerij Roelofs is mede-eigenaar van Ipskamp en heeft zelf geen ambities in digitaal drukwerk. “Wij zijn gespecialiseerd in hoge oplages met een hoge kwaliteit. Denk dan aan het luxere werk: boeken, exclusievere brochures en verpakkingen. Dat laatste neemt toe omdat fabrikanten hogere eisen stellen aan de verpakking.”
Hoge eisen
Rob Buursen is bedrijfsleider en planner. Hij noemt nog een andere markt die veeleisend is: “We drukken ook veel voor de spellenfabrikanten. Ook daar stellen de klanten hoge eisen en we hebben daar onze persen ook op aangepast. We werken met acht kleuren-persen met lak. Die laklaag geeft het drukwerk een mooie uitstraling en in de spellenmarkt is het ook nodig voor de bescherming. De puzzelstukjes moeten wel mooi blijven natuurlijk.”
Hij onderschrijft nog eens dat met name het luxere drukwerk steeds meer past bij Drukkerij Roelofs: “Dat is de toekomst en daarmee kunnen we ons ook onderscheiden.” Je kunnen onderscheiden hangt niet alleen af van de moderne acht kleuren drukpersen, het zijn de mensen die het maken, zegt hij: “Dat is de kern: drukkers die ervaring en kennis hebben. Kijk, bij het maken van digitaal drukwerk, werk je eigenlijk met IT-specialisten die een digitale printer kunnen aansturen. Bij ons zijn het mensen die het grafische vak tot in de puntjes beheersen. Je kunt een pers natuurlijk goed instellen maar de drukker is altijd nog onmisbaar.”
Rond de klok
Er werken 32 mensen bij Drukkerij Roelofs. Wendy van Erp heeft de afdeling HR onder haar hoede. Het vinden van mensen die het grafische vak willen uitoefenen is niet moeilijk, vertelt zij: “We hebben onlangs weer twee jonge mensen aangenomen. Die krijgen intern hun opleiding.” Het feit dat er in drie ploegen wordt gewerkt vormt geen belemmering: “Er zijn er zelfs die graag in de nachtploeg werken. Bijvoorbeeld als ze kleine kinderen hebben en hun partner overdag werkt. Dan hebben zij tijd voor het gezin, voor de baby.” Dat er 24 uur rond de klok wordt gewerkt is noodzakelijk. Martin Wermer: “De persen gaan maandagmorgen aan en gaan vrijdagmiddag weer uit. We werken continu omdat je daardoor ook meer snelheid en flexibiliteit kunt bieden. En bovendien: op vrijdagmiddag organiseert Wendy regelmatig iets gezelligs voor het team. Dan eten we met z’n allen pizza. De sfeer is goed bij ons en daar zijn we blij mee.” “Het heeft”, voegt Wendy daaraan toe, “veel weg van een familiebedrijf. Mensen hebben het naar hun zin, we hechten veel waarde aan een goede sfeer en dat komt de kwaliteit van het werk ten goede.”
Leveren van kwaliteit
De uitstekende naam en positie die Drukkerij Roelofs heeft is niet alleen te danken aan de kwaliteit, maar ook aan de strategische keuzes die voortdurend gemaakt moeten worden en goed uitvallen. Bijvoorbeeld de keuze voor een UV pers én persen met lakunits voor verschillende toepassingen zegt Rob: “Samen met de mensen achter de pers, die het vak snappen, kun je ook de moeilijke en veeleisende klussen doen. We drukken hier bijvoorbeeld kleurstalen voor verf- en behangfabrikanten. Dat moet qua kleuren helemaal honderd procent echt zijn. Dat soort werk kunnen maar heel weinig drukkers.”
Door het leveren van die kwaliteit heeft Drukkerij Roelofs zijn positie en bekendheid in de afgelopen decennia verworven. Inmiddels niet alleen in Nederland maar ook over de grens: Duitsland en België zijn groeimarkten. Martin: “De grafische markt staat onder druk. Dat komt door digitalisering en social media. Jonge mensen lezen de krant digitaal, de bladenmarkt heeft het moeilijk omdat de verzendkosten hoger zijn dan de kosten van het drukwerk zelf. Ook voor ons is het niet altijd makkelijk, maar wij hebben het voordeel dat we nu veel werk overnemen van partijen die ermee stoppen. Daarnaast is het altijd een kwestie van tijdig bijsturen en aanpassen aan de omstandigheden. Niet blijven hangen maar meebewegen met de vraag en de markt. We zijn een goede drukkerij en ja, niet de goedkoopste. Maar dat zie ik als een compliment van onze opdrachtgevers. Ons werk is die prijs waard.”
“Kijk”, zegt Wermer tot slot: “De grafische sector zal onder druk blijven staan. De vraag naar digitaal drukwerk zal zeker toenemen maar wij voelen ons thuis in het segment waar we nu zitten. Mooi drukwerk, gemaakt dankzij onze creativiteit, kwaliteit en zeker niet in de laatste plaats onze vakmensen. Daarom hebben wij vertrouwen in de toekomst.”