De juiste weg inslaan?

CentrΦide is het startpunt van duizenden routes in Nederland

De juiste weg inslaan?

CentrΦide is het startpunt van duizenden routes in Nederland

Een paar panelen en wat bordjes die je richting geven. Dat is wat je ziet als je een route volgt. Toch beslaat de aanleg van routes slechts twintig procent van het werk van CentrΦide. Herman Hofman is manager en specialist geo-informatie bij CentrΦide en legt uit: “Er gaat een hele wereld schuil achter die borden. We regelen vergunningen en verzekeringen met grondeigenaren en houden ons bezig met geschillen en veranderende wetgeving. We zitten soms zelfs bij de rechter, bijvoorbeeld als een MTB-route moet wijken voor de zandhagedis of vanwege wijzigingen in een Natura2000-gebied.”

Schakels samenbrengen

Manager bedrijfsvoering Jantina Kolkman: “Veel mensen denken dat die routes door gemeenten worden geregeld. Maar het is vaak een samenwerking tussen gemeenten, provincies, routebureaus en organisaties als MarketingOost, Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten. CentrΦide is de schakel tussen al die partijen die databeheer, projectmanagement, technische dienst en vrijwilligers samenbrengt. Want juist door goede samenwerking sta je het sterkst.”

In 2020 werd de werknemerscoöperatie opgericht om zo alle kennis op het gebied van routes te behouden en bij elkaar te brengen. De kwaliteit van routes liep namelijk nogal uiteen en een centrale organisatie die meedacht en hielp was er nog niet. Regisseur Han van den Heuvel: “Tijdens mijn studie kwam ik in aanraking met het begrip centroïde. Alles heeft een middelpunt. Maar bij grillige vormen, zoals op kaarten, ligt dat punt soms buiten het vlak. We plaatsen dan een punt dat dienend is aan het vlak. Juist daarom is CentrΦide een mooie symbolische naam. Wij staan ook nooit in het middelpunt, we zijn er om onze opdrachtgevers te ondersteunen.”

Veranderingen

Waar ze in 2020 nog met drie man startten, zijn er inmiddels dertig mensen werkzaam bij de coöperatie. Iedere werknemer opereert vanuit zijn eigen talent en inmiddels is er veel expertise in huis. Van politieke talenten tot planvormers en van projectmanagers tot financiële adviseurs en databeheerders. Samen leggen ze de puzzel en zorgen ze ervoor dat routecreatie naar een hoger niveau wordt getild.

Het is namelijk bijna hogere wiskunde om alles zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen. Projectleider Cristel van der Aa: “Er bestaan vijf netwerken: er zijn fiets-, wandel-, auto-, paardrij- en MTB-routes. Die mogen elkaar in principe niet overlappen. En als je het over een fietsroute hebt dan wil je verschillende dorpen en kernen aandoen, maar in zo’n dorp moeten ook niet te veel knooppunten liggen. Daarnaast vertrekken er vanaf een startpunt van een wandelnetwerk vaak zes kleurenroutes, ook dat moet allemaal blijven kloppen.”

En alsof dat nog niet ingewikkeld genoeg is, verandert er ook nog regelmatig iets. Cristel: “Soms wordt een route niet meer veel gebruikt of wordt hij simpelweg niet meer vermarkt. Of het gebied ontwikkelt zich. Als er op bepaalde grond een industrieterrein wordt gebouwd, is het niet meer interessant voor natuurliefhebbers.”

Hoe CentrΦide dan precies weet welke routes minder populair zijn? Herman licht het toe: “We gebruiken daarvoor heel veel data. Als je data naast elkaar legt, uit bijvoorbeeld een weerapp en een sportapp als Strava, kun je best een duidelijk beeld krijgen. Daarnaast graven we ook steeds vaker fysieke sensoren in die meten hoeveel mensen een route gebruiken. En we doen nog ouderwetse tellingen.”

Beheer en onderhoud

Locatiemanager Jan Seppenwoolde: “Ons werk eindigt niet bij de aanleg van een route. Het moet ook beheerd worden. Je wilt namelijk altijd vlekkeloos een route kunnen volgen. De technische dienst en vrijwilligers lopen routes langs en houden de bewegwijzering schoon. Als er een bord ontbreekt, lost onze technische dienst dat op. En als een route onbegaanbaar is, zorgen we voor een omleiding.” Bovendien moet er worden gemaaid en gesnoeid. Dat stemt CentrΦide af met organisaties als Larcom in Noordwest- Overijssel, zodat ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bij de processen worden betrokken.

Landschap beleven

Op dit moment rondt de coöperatie een groot project af in Noordwest-Overijssel. De eerste voorbereidingen begonnen al in 2019. Sinds vorig jaar ligt er een compleet nieuw fietsnetwerk en dit jaar werd er een nieuw wandelnetwerk aangelegd. Jan: “Dit was echt een prachtig, uitgebreid project. De laatste borden gaan nu de grond in.” Er is af en toe dus een lange adem nodig. Maar die heeft CentrΦide. Ze krijgen alle neuzen dezelfde kant op, denken na over ieder detail en brengen de juiste partijen samen. Alles om ervoor te zorgen dat het Nederlandse landschap weer volop beleefd kan worden.

Cristel: “Er zijn zoveel routes waar mensen helemaal geen weet van hebben. Bijvoorbeeld hier in Twente. Veel mensen lopen hun ‘standaardrondje’. Ook kantoormedewerkers zie je dat in hun pauze doen. Maar misschien loopt er wel een hele mooie uitgezette route in de buurt.”