Waar Liedenbaum al geruime tijd voor ClimaRad werkt, trad Groenewold er begin dit jaar in dienst. Hij beantwoordde in feite de lokroep van zijn goede vriend Peter Schabos, met wie hij een gezamenlijke (werk)geschiedenis heeft. “Hij vroeg mij hem op te volgen bij ClimaRad en dat voelde als bijzonder eervol.” Het tweetal werkte ooit acht jaar met elkaar samen bij Brugman Radiatorenfabriek in Tubbergen. Groenewold koos in 2004 voor een rol als CFO bij Power Packer, Schabos besloot in 2005 ClimaRad op te richten. “Omdat hij wist dat het in deze branche duurzamer moest”, stelt Groenewold. “Peter zag in dat je ruimtes naast verwarmen ook energiezuinig moest ventileren, en is aan het pionieren en ontwikkelen geslagen. Met veel succes. Dat hij me vroeg als zijn opvolger, maakte de cirkel min of meer rond.”
Gezond binnenklimaat
Met Ralph Liedenbaum als commercieel directeur, legde Schabos het fundament voor een mooie, duurzame toekomst. Anno 2024 ontwikkelt, produceert en vermarkt ClimaRad decentrale klimaatoplossingen die zorgen voor een comfortabel en gezond binnenklimaat, waarbij maximaal op energie wordt bespaard. In het woon- en slaapvertrek zorgt een warmteterugwinning-unit (WTW) van ClimaRad voor de toe- en afvoer van ventilatielucht en (optioneel) voor actieve lage temperatuur verwarming en/of koeling. De ingebouwde sensoren van de toestellen meten automatisch, op basis van CO2, luchtvochtigheid en binnen- en buitentemperatuur. Het systeem weet op die manier hoeveel frisse lucht er toegevoerd en voorverwarmd moet worden. De koude vertrekken, zoals de slaapkamers, zijn traditioneel met raamroosters uit te voeren, eventueel in combinatie met extra CO2-sensoren of ClimaRad S-Fan’s. In de zogenaamde natte ruimtes zorgen de ClimaRad Fans voor afzuiging en een optimale luchtkwaliteit.
Het vlaggenschip, de ClimaRad Vita H1C-S, staat zelfs te boek als ‘sleutel in de energietransitie’. “Het is een ventilatie-unit die actief verwarmt op een lage temperatuurbron (warmtepomp) en tevens koelt”, legt Ralph Liedenbaum uit. “Warm wonen en fris slapen is daarbij het devies. Het is dus zaak de warmte uit de ventilatielucht van de woonkamer terug te winnen. Die teruggewonnen warmte wordt vervolgens in dezelfde ruimte teruggebracht. Dat bespaart energiekosten en zorgt voor een gezonde leefomgeving. Daarnaast vindt de ventilatie rechtstreeks via de gevel plaats, waardoor complexe ventilatiekanalen overbodig zijn.”
ClimaRad werkt landelijk veel voor zorginstellingen, de kantorenmarkt en vrijwel alle Twentse woningcorporaties. Daar ligt een grote- en dankbare renovatie-opgave, omdat er door de overheid moet worden verduurzaamd. “We zijn als bedrijf erg flexibel”, schetst Liedenbaum. “We doen in al deze segmenten mee, maar op dit moment zitten we veel in renovatieprojecten in zorg en bestaande bouw.”
Betaalbaar houden
Waar dat inhoudelijk op neerkomt? Groenewold vult aan: “Wanneer bestaande woningen of kamers van het gas af moeten, worden afgifte en ventilatie vaak vergeten, terwijl dit het laaghangende fruit is. Het verbruik in woningen moet omlaag om het betaalbaar te houden, alleen isoleren is niet voldoende. We moeten met minder handjes meer werk verzetten. Het mooie is dat toepassen en inbouwen van onze units nauwelijks bouwkundige impact vergt,” zegt hij. “We kunnen in een halve dag woningen qua afgifte, ventilatie en comfort toekomstbestendig maken, met een geringe overlast voor de bewoner.” In die zin is het systeem ook een oplossing voor kleinere woningen, waar mensen door de hoge energielast in moeilijkheden dreigen te komen. “Je kunt best stellen dat we op deze manier ook een sociaal-maatschappelijke bijdrage leveren”, zegt Liedenbaum.
Vreemde eend in de bijt
Toch is ClimaRad een vreemde eend in de bijt, omdat er nog altijd veel meer aanbieders zijn in centrale dan decentrale oplossingen. Maar de bekendheid neemt hand over hand toe, mede omdat de renovatiemarkt vraagt om kleine woonoppervlaktes en met ons concept geringe bouwkundige aanpassingen nodig zijn. “Veertien van de 25 personeelsleden zijn sales-gerelateerd”, zegt Groenewold, “waarvan er acht in de buitendienst werken. Zij zijn bezig met het laden en verspreiden van ons gedachtengoed en hebben onder meer als doel om ambassadeurs te creëren die ons systeem omarmen. Die ambassadeurs zitten in de bouwketen, dan moet je onder meer denken aan zorgaanbieders, vastgoedmanagers van corporaties, installateurs en aannemers.
We zitten met veel tentakels diep in de markt.”
Sociale werkgever
ClimaRad staat daarnaast bekend als een sociale werkgever, die veel doet en organiseert voor het personeel. “We hebben echt een familiegevoel en dat is buitengewoon bijzonder”, stelt Liedenbaum. Daarmee doelt hij ook op de dochteronderneming in Sarajevo, waar de complete productie is ondergebracht. Op de locatie in de hoofdstad van Bosnië en Herzegovina geven 52 mensen ziel en zaligheid voor het bedrijf. “Het arbeidsethos is groot, maar wij betrekken ze ook bij feesten en jubilea. Zo zijn bijna alle werknemers al in Oldenzaal geweest, terwijl ze nog nooit gevlogen hadden. Vonden ze geweldig, het typeert onze onderneming.”
Groenewold: “Zij worden door ons gezien en gewaardeerd - daar moeten ze soms nog aan wennen. Maar ik zeg altijd: het is een kwestie van binden en boeien. We werken vooral mét elkaar en niet teveel voor elkaar. Dát stralen we uit.”