Willeke Leerkotte

“Waarom nieuw? Tweedehands kleding is helemaal hip”

Willeke Leerkotte

“Waarom nieuw? Tweedehands kleding is helemaal hip”

Stap binnen bij de Appel & Ei winkel in Enschede, en je waant je in een overzichtelijke, hippe modezaak. Niets doet vermoeden dat alle kleding, schoenen en accessoires tweedehands zijn. “Dat is onze kracht en ook precies het verschil met kringloopwinkels, vintage modezaken en andere winkels die tweedehands kleding verkopen,” aldus Willeke. “Bij Appel & Ei draait alles om kwaliteit, stijl en hergebruik van mooie kleding. We hanteren een hoge standaard als het gaat om de kwaliteit van artikelen die we accepteren. Geen losse naadjes, verkleuringen, knopen die missen of slijtageplekken. Nee, kleding die wij innemen moet schoon en in perfecte staat zijn.”

Eigen ondernemerschap

De Appel & Ei franchiseformule bestaat sinds 2014 en is opgericht door Arda Palm. Het blijkt een schot in de roos want nog geen jaar later zijn er al zeven winkels. Vandaag de dag is dat zelfs doorgegroeid tot 22 vestigingen. Willeke is één van de franchisenemers van het eerste uur. In 2015 startte ze met de Appel & Ei vestiging in Enschede. Al jaren droomde ze van een eigen zaak. “Ik heb 30 jaar in de retail gewerkt en had zeker de ambitie om te starten met een eigen winkel. Toen mijn jongste dochter 16 jaar werd, vond ik het tijd om die stap te zetten. Op dat moment kruiste Appel & Ei mijn pad. Het idee om franchisenemer te worden, sprak mij erg aan. Het voelt als ‘eigen baas’ zijn, maar dan met een vangnet.” Vanaf de eerste dag loopt de winkel in Enschede als een trein ondanks dat Willeke, als geboren en getogen Hengelose, niemand kent. “De zaak zat toen nog aan de Marktstraat. In 2022 kreeg ik de kans om te verhuizen naar De Heurne. Datzelfde jaar, 2022, zet Willeke een volgende stap als ondernemer; in Hengelo opent ze haar tweede Appel & Ei vestiging. “Het eigen ondernemerschap in de vorm van franchise bevalt mij goed. Inmiddels heb ik een team van negen enthousiaste dames, drie in Hengelo en zes in Enschede. Ik ben verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de twee vestigingen waaronder het personeel, inkoop en verkoop en administratie. Maar ik hoef mij niet bezig te houden met het winkelconcept Appel & Ei en de wet- en regelgeving omtrent textiel. Dat is het fijne van deze franchiseorganisatie. In de loop der jaren is de organisatie verder geprofessionaliseerd tot en met de eigentijdse en uniforme winkellook aan toe. Alle vestigingen hebben dezelfde uitstraling.” Stap binnen bij de Appel & Ei winkel in Enschede, en je waant je in een overzichtelijke, hippe modezaak. Niets doet vermoeden dat alle kleding, schoenen en accessoires tweedehands zijn. “Dat is onze kracht en ook precies het verschil met kringloopwinkels, vintage modezaken en andere winkels die tweedehands kleding verkopen,” aldus Willeke. “Bij Appel & Ei draait alles om kwaliteit, stijl en hergebruik van mooie kleding. We hanteren een hoge standaard als het gaat om de kwaliteit van artikelen die we accepteren. Geen losse naadjes, verkleuringen, knopen die missen of slijtageplekken. Nee, kleding die wij innemen moet schoon en in perfecte staat zijn

Populair bij jongeren

In de afgelopen vijf jaar daalde het aantal traditionele kledingwinkels met 10 procent, terwijl het aantal tweedehands kledingwinkels met bijna 23 procent toenam volgens het rapport van Kledingbranche Marktmonitor 2024 en cijfers van het CBS. Willeke kan dit beamen. “De afgelopen jaren is er veel veranderd: tweedehands kleding is allang niet meer alternatief, het is normaal geworden. Waar het vroeger vooral iets was voor studenten of mensen met een kleiner budget, zien we nu dat iedereen onze winkels weet te vinden. Jonge trendsetters zoeken bij ons naar unieke items, terwijl gezinnen juist bewust kiezen voor betaalbaarheid en duurzaamheid. Bij Appel & Ei merken we dat klanten niet alleen komen om te shoppen, maar ook omdat ze willen bijdragen aan een circulaire economie. Dit past perfect bij de tijd van nu waarin mensen steeds meer letten op originaliteit, duurzaamheid en slim omgaan met geld.”

Ook in de kleding die mensen bij Appel & Ei inbrengen, ziet Willeke verandering. “We zien de groei van fast fashion duidelijk terug in wat mensen bij ons inleveren. Er komt meer kleding binnen die minder sterk is dan vroeger. Toch zien wij dat niet als een probleem, maar als een kans. Dankzij onze zorgvuldige selectie komt alleen kleding in de winkel die echt aan onze kwaliteitseisen voldoet. Het voordeel van de grotere instroom is dat er meer keuze is. Zo kunnen we ons aanbod beter afstemmen op wat onze klanten zoeken: eigentijdse en mooie stukken die een tweede leven verdienen. Die combinatie maakt dat we elke week een verrassend en aantrekkelijk assortiment hebben.”

Op en top circulair

De Appel & Ei winkels dragen bij aan verduurzaming door kleding een tweede leven te geven. En dat gebeurt op diverse manieren. Alle ingebrachte kleding wordt streng gecontroleerd of het geschikt is voor verkoop in de  winkel. Zo ja, dan hangt het maximaal zes weken in de winkel. De niet-verkochte kledingstukken kan de klant ophalen binnen 14 dagen of doneren aan één van de goede doelen als Stichting Oost-Europa, de kledingbank of een wisselend lokaal goed doel. Ook werkt Appel & Ei samen met Sheltersuit. Van de opbrengsten van de nog te verkopen kleding maakt Sheltersuit textiel. Kleding die niet door de strenge selectie komt, gaat naar Drop & Loop. Drop & Loop is de eerste in Nederland met een compleet circulair programma voor textiel. Zij werken voor het sorteren en recyclen samen met Wolkat. Wolkat is de enige duurzame textielverwerker ter wereld die sorteert, spint en weeft onder één dak. Appel & Ei werkt samen met Drop & Loop om de cirkel rond te maken. De helft van de kleding kan opnieuw gedragen worden. De andere helft wordt schoongemaakt, met de hand gesorteerd op materiaal en kleur en vervolgens gerecycled. Daarna worden er nieuwe producten van gemaakt zoals garen en stof– zonder gebruik van water, chemicaliën of verfstoffen.

Iedere keer verrassende items

“Het leuke van onze winkel is dat we een hele snelle roulatie hebben,” vertelt Willeke. “Gemiddeld wordt 80 tot 85 procent van de kleding verkocht binnen vier weken. Iedere keer dat je hier binnenloopt, hangen er weer nieuwe items tussen. Het is voor ons altijd een verrassing wat klanten inbrengen. Als wij ingebrachte tassen krijgen vol mooie kleding, worden ook wij daar erg enthousiast van. Het innemen en selecteren van kleding vind ik persoonlijk één van de leukste aspecten van mijn werk. Dit doe ik graag samen met mijn team. Door de diversiteit in ons team hebben we een goede kijk op wat past bij onze doelgroep. Hierdoor hebben we een mooie mix van jonge, hippe kleding en stijlvolle items in de winkel. Kleding van high-end merken, nieuwe kleding of zo goed als nieuwe kleding, krijgen een speciale plek in onze winkels. Dit zijn onze Goudappeltjes, hierbij moet je denken aan merken als Marc Cain, Micheal Kors, Aaiko, Summum en Goosecraft.”