Twentse transportwereld is lekker bezig

Twentse transportwereld is lekker bezig

Bolk Business Improvement

Bolk is al sinds 1934 een begrip in Twente en tegenwoordig wereldwijd actief. Naast geografisch is Bolk de laatste jaren ook in de breedte uitgebreid door nieuwe activiteiten aan te bieden. De meest recente uitbreiding hierin is de oprichting van Bolk Business Improvement (BBI) in het najaar van 2021. BBI is een gezamenlijke onderneming van Bolk met Hein Langeveld en Niek Tijink, twee jonge proces-engineers die al langer werkzaam zijn binnen Bolk en wel zin hadden in een ondernemers-avontuur. BBI richt zich op het verbeteren van logistieke en productieprocessen door middel van automatisering en data-analyse en doet dat voor Bolk, voor klanten van Bolk en intussen ook voor bedrijven die(nog) geen klant zijn. Soms is dat heel praktisch, bijvoorbeeld bij het opnieuw inrichten van een warehouse of het introduceren van meer structuur in de werkzaamheden. Maar vaak gaat het over vergaande automatisering van complexe processen en handige toepassingen zoals chatbots, dashboards en systemen die beslissingennemen op basis van data. Technologische ontwikkelingen op automatiseringsgebied zijn de laatste jaren in een stroomversnelling gekomen, waardoor het tegenwoordig ook mogelijk is voor het MKB om hier actief mee bezig te zijn. De noodzaak om te automatiseren en digitaliseren wordt, ook in de logistieke sector, steeds groter, vanwege krapte op de arbeidsmarkt, maar ook vanwege toenemende verwachtingen en eisen van klanten. BBI ondersteunt logistieke en productiebedrijven in deze vraag met het ontwikkelen van tools en dashboards, maar ook door werknemers binnen deze bedrijven op te leiden en te trainen.

 

Simone Vaartjes

Vaartjes Transport: groeimarkt

Bij Vaartjes Transport wordt niet geklaagd, want de perspectievenzijn gunstig. Het Hengelose bedrijf is gespecialiseerd in bijzondere transporten met autolaadkranen, en daarom maakt onder meer de energiesector graag gebruik van de knowhow van deze firma. Energie is een gigantische groeimarkt vanwege de duurzame plannen, de gasprijzen en de oorlog in Oekraïne. “Er moeten onder meer enorme zonneparken worden aangelegd, alles en iedereen in deze sector moet een tandje bijzetten en de daarbij betrokken bedrijven zijn onze klanten”, legt directeur Simone Vaartjes uit. “Ze zijn gigantisch aan het produceren en wij zitten er midden in met het vervoer van onder meer trafo’s, schakelkasten en panelen LS & MS. Een bekende klant van Vaartjes Transport is Enexis, waarvoor ook de opslag wordt gedaan in het nieuwe grote warehouse. “ En we rijden onder meer ook voor Eaton, dat steeds meer in Turkije laat produceren. Wij hebben veel opslag uit dat land om het vervolgens weer naar diverse klanten te transporteren. Bovendien zijn we heel druk met het interntransport en het plaatsen en monteren van de elektrische voorzieningen.” Trafo’s, FMX-installaties, midden spanning-schakelpanelen: het zijn allemaal systemen waarbij de producenten graag een beroep doen op de Hengelose transporteur vanwege de ervaring met de autolaadkranen, die een veilige afhandeling garandeert. Het zijn ontwikkelingen die Simone Vaartjes de toekomst van haar bedrijf zonnig doen inzien. “De energiemarkt is eigenlijk een kleine wereld, iedereen kent ons dus. We zijn een bekende speler in deze sector.” De eisen zijn hoog: Vaartjes Transport is VCA-gecertificeerd, evenals de chauffeurs. “Die doen bij ons meer dan van A naar B rijden. Ze moeten ook de autolaadkraan kunnen bedienen en daar heb je diploma’s voor nodig. Ze assisteren ook de monteurs ter plekke, die de systemen installeren. Als je dit werk wilt doen, moet je erg in techniek zijn geïnteresseerd.”

 

Hatrans: persoonlijke partner

Hatrans Logistic Services is een internationale logistieke dienstverlener met bijna vijftig jaar ervaring en gevestigd in Oldenzaal, direct aan de A1 op bedrijvenpark Hanzepoort. Een expediteur zonder eigen schepen en vliegtuigen. “ En nee, ook geen eigen vrachtwagens”, zegt algemeen directeur Wilko Pierik. Hatrans werkt namelijk al decennia lang samen met tientallen vastelandenspecialisten en een wereldwijd agentennetwerk. En dat heeft een grootvoordeel. Pierik: “Zo heb je als klant maar één aanspreekpunt voor al je transporten,” Oftewel: “We zijn de persoonlijke partner voor wegtransport, zee-en luchtvracht wereldwijd, inclusief alle benodigde douanedocumenten.” De Oldenzalers sturen met gemak 120 zeecontainers van Nederland naar de Verenigde Staten voor een grote kassenbouwer, zes pallets met schoenen van Portugal naar Nederland over de weg of een grote machine per luchtvracht van China naar Duitsland. Het zijn zo maar enkele voorbeelden. Klanten kunnen zulke zendingen gemakkelijk boeken, inzien en volgen via een eigen online portal. Wilko Pierik: “Maar uiteraard ook gewoon per telefoon en e-mail en dat blijft zo!” “ Wij onderscheiden ons door de snelle en directe manier van communiceren en de creativiteit in het vinden van wereldwijde transportoplossingen”, zegt hij, waarbij Pierik ook nog wel even kwijt wil trots te zijn op zijn ervaren team: “Zijvormen het fundament!” Hatrans heeft de afgelopen twee jaar een enorme groeidoorgemaakt. “Met name onze zee- en luchtvrachtafdeling. Door de grote volumes kan Hatrans de laagste tarieven in de markt hanteren, voegt hij eraan toe. Ook bij Hatrans Logistic Services speelt duurzaamheid een rol. “ We proberen waar kan, partners te selecteren met vrachtwagens die op elektriciteit of andere duurzamere brandstoffen rijden. We zoeken ook naar schonere oplossingen zoals intermodaal transport en efficiënter vervoer.” De transportwereld kan in 2050 volledig duurzaam zijn. Pierik: “ Maar daar moet iedereen wel zijn steentje aan bij willen dragen."