Toerisme in beeld

ENSCHEDE – Ondernemers en overheden zijn voortdurend op zoek naar middelen om het vrijetijdsaanbod beter af te stemmen op de behoefte van de bezoekers. KennispuntOost onderzoekt wie zijn deze gasten zijn, wat ze zoeken en hoe ze optimaal bereikt kunnen worden.
Alice Hulshof, teamleider bij KennispuntOost: “Dit zijn hele herkenbare vragen, niet alleen bij ondernemers maar ook bij overheden. Gemeenten willen weten welk type gast de regio bezoekt om hun beleid te kunnen bepalen.” KennispuntOost is onderdeel van MarketingOost en het Twents Bureau voor Toerisme, verantwoordelijk voor het Marketing Impuls Toerisme Overijssel (MITO), met als doel de gastvrijheidseconomie binnen Overijssel verder te stimuleren.
Ondernemers en overheden maken steeds vaker gebruik van leefstijlprofielen voor het in kaart brengen van de bezoeker en de eigen inwoners. Hulshof: “Via leefstijlsegmentatie kijken we niet alleen naar de leeftijd of de inkomenssituatie, maar vooral naar de wensen en voorkeuren van mensen als het gaat om vrijetijdsgedrag.” Via de Gastvrijheid Innovatie Campagne worden inwoners van gemeenten en bezoekers aan de hand van een model ingedeeld in verschillende belevingswerelden.
Hier komen verschillende typen bezoekers uit. Zo is er een doelgroep die we Creatief en Inspirerend Rood noemen en een andere Uitbundig Geel. Met behulp van deze leefstijlprofielen krijg je een veel scherper beeld van de doelgroepen, die je daarmee ook beter kunt bereiken.”

Gerelateerd nieuws

Realisatie door Internetbureau Creative ICT