Ondernemers maken te weinig gebruik van kansen platform-economie

Veel ondernemers in Nederland zien kansen in de platform-economie. Toch maakt maar één op de drie hier ook echt gebruik van. Bedrijven blijken nog onvoldoende bekend met de online mogelijkheden en de voordelen die platformen kunnen bieden. Dat blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door MKB Servicedesk onder 641 MKB-ondernemers uit diverse branches.

Bedrijven zoals Airbnb, Uber en Booking.com boeken veel succes met hun platformstrategie. Ook via lokale platformen als bol.com en Groupon kun je producten en diensten aanbieden. “De kerngedachte van een platform is dat twee groepen online bij elkaar gebracht worden: vragers en aanbieders. Het grote voordeel van deze aanpak is dat je klantenkring met een (relatief) lage investering exponentieel kan groeien. Het is een omschakeling in je manier van denken, maar het opent deuren naar nieuwe kansen”, aldus Willem Overbosch van MKB Servicedesk.

Veel ondernemers onbekend met kansen platforms
Het starten met een platformstrategie biedt dus enorme kansen voor ondernemers. Toch maakt maar 31 procent hier gebruik van. De voornaamste reden is dat ondernemers simpelweg niet bekend zijn met andere platformen. Driekwart van de productverkopers geeft dit aan, ten opzichte van 62 procent van de dienstverleners. Ondernemers die wel gebruikmaken van platformen, doen dat voornamelijk vanwege naamsbekendheid (38 procent) en meer omzet (32 procent). Andere redenen zijn gemak, kostenbesparing en expertise.

Online ondernemen nog geen vanzelfsprekendheid
Eén op de drie ondernemers onderneemt helemaal niet online. Zij geven aan geen website nodig te hebben om klanten te bereiken (23 procent) of zich nog te oriënteren op de online mogelijkheden (36 procent). Tien procent van de ondernemers die niet online onderneemt, doet dit vanwege gebrek aan kennis of geld. Sommige branches lenen zich in de ogen van de ondernemers niet voor een website. Zij gaven antwoorden als: ‘ik ben agrarisch ondernemer’ en ‘lange implementaties verkoop je niet via een website’.

Vooral social media is populair als verkoopkanaal
Ondernemers die wel van platformen gebruik maken, doen dit voornamelijk via social media. Vooral Facebook (70 procent van de respondenten) en Instagram (40 procent) worden gebruikt om producten en diensten te verkopen. Andere populaire platformen zijn het lokale platform bol.com (16 procent) en het buiten Nederland opererende Amazon (11 procent). Op beide platformen kun je producten verkopen via een eigen verkoopaccount.

Het onderzoek
MKB Servicedesk heeft onderzoek gedaan onder 641 MKB-ondernemers uit diverse branches om te onderzoeken of ondernemers gebruik maken van de trend platformeconomie. De resultaten zijn verzameld via een digitale peiling op de site van MKB Servicedesk. Om de mogelijkheden van online ondernemen en de platformeconomie in het bijzonder onder ondernemers te stimuleren, is MKB Servicedesk deze maand een samenwerking aangegaan met bol.com.

Gerelateerd nieuws

Realisatie door Internetbureau Creative ICT