Een website die past bij je business

Het bouwen van een website lijkt vrij veel op het kopen van een auto. Je krijgt te maken met research, communicatie en onderdelen. Maak je een goede keuze, dan ben je de komende jaren blij met je investering. Maak de verkeerde keuze, en je kan veel geld verliezen in iets wat niets waard is.

Als ondernemer kun je een aantal dingen doen om jezelf te verzekeren van een succesvol project. Welke vragen dien je stellen? Welke informatie dien je aan te leveren? Hier een aantal ideeën die zowel jezelf als het internetbureau scherp houden;

Breng de wensen in kaart

Hoe graag je deze stap ook wilt overslaan, het advies is om dit niet te doen! Doelen stellen aan het begin van een project voordat er ook maar een design is gemaakt of ander werk is gedaan kan je helpen om de verwachtingen te schetsen voor het project en vergroot de kans op succes. Neem de tijd om de wensen uit te werken, leg uit wat je graag wil en laat ze vertellen wat zij in gedachten hebben. Wordt het eens over alle relevante zaken alvorens verder te gaan naar de volgende fase.

Wat wil je bereiken? Maak het specifiek en meetbaar:

  • Stijging in traffic
  • Daling van het bounce percentage
  • Stijging in de gemiddeld tijd op de website
  • Hogere posities in de zoekmachines
  • Meer bezoekers naar of van social media
  • Meer leads en conversies
  • Betere weergave op tablets en smartphones

Wat is het doel van de website?

  • Informatie geven over het bedrijf
  • Bestellingen genereren
  • Leads genereren (per mail of telefoon)

Gaat het om een nieuwe website of het vernieuwen van de huidige website?

  • Welke huidige onderdelen wil je graag intact laten?
  • Welke huidige onderdelen wil je graag veranderd zien?

Welke uitstraling dient de website te krijgen?

  • Is er een huisstijl handboek met richtlijnen voor grafische elementen?

Budget en planning

De volgende overweging is het budget dat je bereid bent om uit te geven voor het project en de verwachte oplevertijd. Vanzelfsprekend is het zo dat hoe meer toeters en bellen de website dient te krijgen, hoe meer budget er nodig zal zijn. Ook kost een simpele website minder dan een uitgebreide webshop met bijvoorbeeld een maatwerk bestelsysteem. Het is slim om vooraf hierover een beslissing te maken.

Verder kun je vragen wat er gebeurd als het project vertraging oploopt of er te veel uren gemaakt worden. Hou rekening met het feit dat hoe meer wijzigingen er worden toegepast op het originele project, hoe meer budget er vrijgemaakt zal moeten worden.

Iets anders wat niet onbelangrijk is, is onderhoud. Wat zijn de kosten voor kleine of grote aanpassingen in de toekomst. Probeer erachter te komen wat de snelheid is van het doorvoeren van deze wijzigingen en hoe snel je dit dient door te geven.

Content

Content is iets wat zo vroeg mogelijk in het proces bepaald dient te worden. Je wilt werken met een partij die de pagina’s en de boomstructuur van een website volledig uitwerkt om zo inzicht te geven in wat er nodig is voor de website. Elke pagina zal de juiste mix moeten bevatten van tekst, afbeeldingen en interactieve elementen die gebruikers naar de website trekken en uiteindelijk zorgen voor conversies. Ook wanneer je denkt dat de huidige content goed is, blijft het interessant om te onderzoeken wat eventueel verbeterd kan worden.

Een goede plek om te beginnen is de huidige website. Je kan jezelf hierover een aantal vragen stellen:

  • Vinden de klanten alles wat ze nodig hebben op de pagina’s?
  • Zijn er nieuwe pagina’s nodig? Of kunnen sommige pagina’s samengevoegd worden?
  • Welke pagina’s zorgen voor de meeste conversies?
  • Welke pagina’s behalen geen of slecht resultaat? (bijv. een hoge bounce rate)
  • Zijn er pagina’s die moeilijk te vinden zijn? De makkelijkste manier om te meten is via een interne zoekfunctie op de website.

Zodra je de antwoorden hebt op deze vragen heb je tenminste een idee over waar je het beste kan beginnen met het optimaliseren van de content en de hoeveelheid werk.

De volgende stap is bepalen wie de content gaat schrijven. Een internetbureau kan wellicht zorgen voor de content tegen een aanvullende prijs. Bekijk eens wat voorbeelden van deze content en zie of dit past bij jouw bedrijf. Bevalt dit niet, dan kun je zoeken naar een tekstschrijver of de teksten zelf schrijven.

Look & Feel

Dit is het gedeelte waar de meeste mensen aan denken bij het bouwen van een website. Hoe gaat de website eruit zien? Welke kleuren en grafische elementen worden gebruikt? Worden er ‘coole’ effecten gebruikt?

Hoewel dit natuurlijk een belangrijke stap is, dient het wel optimaal gecombineerd te worden met andere onderdelen die net zo belangrijk zijn. Blijf daarom niet hangen in de details van het designproces, maar kijk vooral naar de ‘big picture’.

Het internetbureau dient op de hoogte te zijn van de doelstelling en de stijl die de website moet uit dragen. Natuurlijk is een mening ook belangrijk, maar de ervaring van de bezoekers staat centraal.

Een aantal richtlijnen voor een soepel designproces:

  • Geef voorbeelden van websites die jou aanspreken. Wees zo specifiek mogelijk, is er een bepaalde lay-out die de voorkeur heeft?
  • Zijn er ‘must haves’ voor de website?
  • Zijn er ‘dont’s’ voor de website?
  • Zodra het design besproken is en iedereen is het eens, vraag dan om een eerste voorstel. Tackel direct de elementen die niet gewenst zijn en vraag om de nodige aanpassingen.

Technische specificaties

Het is niet erg om niet te weten wat de techniek moet zijn van de website, maar je kan het internetbureau vragen om uit te leggen wat hun plan is met betrekking tot de technische uitwerking. Denk aan een gebruiksvriendelijk beheerpaneel voor de website of een zoekmachine vriendelijke opbouw. Hiermee ben je voorbereid op de toekomst.

Praktische zaken als een domeinnaam of hosting zijn ook van belang om te bespreken met een internetbureau.

Een lange termijn strategie

De ontwikkeling van de website is slechts het begin. Je moet denken aan het uitbouwen van de website op lange termijn, zoals updates, nieuwe producten of diensten en groei van de website. Geef ook aandacht aan de promotie van de website. In gevallen kan dit door middel van zoekmachine marketing of social media marketing.

Betreft onderhoud:

  • Heb je de kennis om de website zelf te beheren? Zo niet, kan het internetbureau hierin voorzien?
  • Wat als er bugs zitten in de website? Worden deze bugs kosteloos opgelost?
  • Wat als er ingrijpende wijzigingen gedaan moeten worden? Wat is hiervoor de werkwijze?

Betreft promotie:

  • Het optimaliseren voor zoekmachines als Google is lastiger achteraf dan vooraf, kies daarom voor een internetbureau die ervaring heeft met SEO.
  • Wie zorgt voor de presentatie zodra de website live is?
  • Hoe wordt er gezorgd voor nieuwe bezoekers?
  • Wie gaat het bezoekersgedrag op de website bijhouden?

Het kiezen van het juiste internetbureau

Als laatste is belangrijk om te werken met de juiste partner. Er zijn een hoop factoren belangrijk in het proces van het bouwen van een website. Werk om die reden met een internetbureau die alle facetten kent.

Een aantal vragen om te stellen:

  • Welke ervaring hebben jullie met vergelijkbare websites? Hoeveel succes hebben deze websites?
  • Hoe snel kunnen jullie een dergelijke website ontwikkelen? En wat zijn de kosten hiervoor?
  • In hoeverre zullen jullie betrokken zijn in het ontwikkelproces?
  • Kunnen jullie een aantal ideeën uitwerken alvorens het contract getekend wordt?

Een ervaren internetbureau zal, in samenwerking met jou, zorgen voor een succesvol project.

Gerelateerd nieuws

Realisatie door Internetbureau Creative ICT