Crisis als excuus

De winter duurt dit keer iets te lang. Met tegenzin pak ik mijn lange wollen winterjas dagelijks van de kapstok. Ik heb geen zin meer in die winterjas. Maar als ik een stap buiten de deur zet, word ik eraan herinnerd dat het nog heel koud is. Heeft het zin om je te ergeren aan omstandigheden die je toch niet kunt veranderen?
Ik begin me in toenemende mate te ergeren aan de crisis. Ik vind het niet alleen verschrikkelijk voor iedereen die van zijn of haar baas te horen krijgt dat hij of zij zogenoemd boventallig is. Maar ‘de crisis’ lijkt ook een excuus geworden. Voor ondernemers bijvoorbeeld die onder het mom van crisis proberen de huurprijs omlaag te krijgen. Of voor instituten die hun werknemers niet meer op cursus sturen.

Smartphone

Voor veel bedrijven zal de crisis inderdaad fnuikend zijn. Maar het is ook lekker om de crisis te schuld te geven terwijl je eigenlijk al jaren eerder had moeten inspelen op de opkomst van internet. Dat is toch echt niet een fenomeen van vijf jaar geleden, maar van ver terug in de vorige eeuw. Toch zijn veel bedrijven doorgegaan met wat ze altijd deden. En natuurlijk kwam er een website, met een mooie foto van de buitenkant van het bedrijfsgebouw. Maar wie zag in dat de consument zich heel anders zou gaan gedragen nu internet via de smartphone overal en altijd onder handbereik is?

Verdienmodel

Het is een slim idee van Saxion-student Nick (te lezen in de april uitgave van Twentevisie) die als jong broekie nu bedrijven gaat vertellen hoe de wereld er over tien jaar uitziet. En dat het verdienmodel van nu over een paar jaar al hopeloos verouderd kan zijn.
En Twentevisie? Gaat voorlopig Newsweek niet achterna….
Jan Medendorp, Hoofdredacteur.

Gerelateerd nieuws

Realisatie door Internetbureau Creative ICT