Artificial Intelligence is dichterbij dan jij denkt

“Artificial Intelligence is één van de meest complexe dingen waar de mensheid op dit moment aan werkt. En de ontwikkeling ervan heeft wellicht een grotere impact op ons leven dan de uitvinding van elektriciteit“, aldus Sundar Pichai, CEO van Google. Ik zit in de auto onderweg naar Enschede en luister naar een item op BNR over de ontwikkeling van Artificial Intelligence, AI. Het zet me wederom aan het denken.

Artificial Intelligence: naast Tesla’s denken we dan al snel aan robots die zorgtaken overnemen, computers die schaakgrootmeesters verslaan of een goed gesprek met Siri. Bedrijfsmatig zie ik dat AI vooral wordt ingezet om interne processen te optimaliseren en kosten te drukken. Ik zie een groot aantal bedrijven de toepassing AI met name gebruiken om ‘met minder mensen, hetzelfde werk te doen’. Maar maken we daar niet een denkfout? Want wat als je met minder mensen werk doet waar morgen helemaal geen behoefte meer aan is?

De huidige tijd vraagt een shift in het denken van ondernemers. Van buiten naar binnen. In plaats van andersom. Niet je interne processen zijn leading, maar de actuele, werkelijke vraag, interesses en behoefte van de markt. En hoe díe van invloed zijn op onder andere jouw bedrijfsvoering, positionering, producten- en dienstenaanbod én omzetverhoging. Antwoord op de vraag waar jouw doelgroep vandaag en morgen behoefte aan heeft, vind je niet binnen de muren van je organisatie. Daar vind je vooral hoe je het gísteren deed. De toekomst ligt letterlijk op straat. Buiten. Versleuteld in miljarden online zoekopdrachten of in uitingen op sociale media. Daar vertelt jouw doelgroep wat hen bezighoudt en wat voor hen relevant is. De antwoorden die jij zoekt zijn niet meer te verkrijgen zonder Big Data-analyse en Artificial Intelligence. Daarvoor zijn het simpelweg veel te veel gegevens, zijn de verbanden te complex en beweegt de markt te snel. Het zou je maanden kosten om handmatig uit te vogelen waar jouw doelgroep nu behoefte aan heeft. Je zou constant achter de feiten aanlopen. Als je al wist waar je zou moeten beginnen.

Ik ben altijd gefascineerd geweest door data. De exponentiële groei, de onwetendheid over de mogelijkheden van big data, het gebrek aan gebruiksvriendelijke toepassingen en het feit dat de toekomst letterlijk externe data is, maakt dat we Trendata hebben ontwikkeld. Een intelligente oplossing die met behulp van Artificial Intelligence de miljarden zoekopdrachten van de grootste zoekmachines en data van sociale media verzamelt, analyseert en visualiseert. Met behulp van AI halen we jouw buiten naar binnen. Van één van de meest complexe onderwerpen waar de mensheid op dit moment aan werkt tot slimme, concrete oplossing waarmee jij morgen het verschil maakt: Artificial Intelligence is dichterbij dan jij denkt. Doe er je voordeel mee.

Reageren? Mail: m.huve@trendata.nl

Martijn Huveis oprichter va n  Trend  ata en maaktmet Real Life Market Insightshet gebruik van externe bigsearch & social data inzichtelijk entoe pasbaar voor grote en kleine organisaties. Trendata werkt o.a.voor Intratuin, Leen Bakker, Nedap, Huiskes-Kokkeler en Pentair. www.trendata.nl

Gerelateerd nieuws

Realisatie door Internetbureau Creative ICT