Niet op zoek naar een nieuwe uitdaging

De laatste tijd zie je het steeds vaker online: mensen op zoek naar een nieuwe uitdaging. ‘Jobloos’ en naarstig op zoek. Maar waarom zoekt echt iedereen naar een nieuwe uitdaging. Is er nou echt niemand zo creatief om te vragen naar wat zij écht zoeken?

Waarom meldt een werkzoekende niet ‘op zoek naar een baan als administrateur’, of ‘ik wil een baan waarbij ik niet in slaap val.’ Dat de nieuwe job uitdagend moet zijn, dat beschouwen we als een vanzelfsprekendheid en dat luidt roepen brengt gewoon niets.

De parallel

Het bovenstaande voorbeeld zal u als lezer duidelijk zijn. Trekken we nu de parallel naar uw onderneming. Wat communiceert u naar de doelgroep? Roept u luidt dat u de hoogste kwaliteit levert? Dan bent u net als vele anderen en valt daarmee niet op. Waarom probeert u potentiële klanten niet te prikkelen met de ‘juiste’ boodschap? Hoge kwaliteit is immers een containerbegrip, je kunt er alles ingooien.

Wanneer juist u de producent bent van de oplossing met de kleinst mogelijke fouttolerantie in de markt, kijk, dan hebt u een ‘dingetje’. Voor u en uw klanten is dat misschien synoniem aan ‘de hoogste kwaliteit’, maar iemand die u nog niet kent gaat dat niet snappen.

Het haakje

Om iets anders te melden dan al uw concurrenten doen moet u wel op zoek naar het zogenaamde haakje. Net dát ene woord of zinnetje waardoor u in het geheugen van uw potentiële klant blijft hangen. Om dat haakje te vinden zult u eerst, als ware uw onderneming een ui, lagen af moeten pellen tot u bij de kern bent. Het laagje ‘kwaliteit’ heb ik voor u al afgepeld. U mag nu verder. Stel uzelf vooral heel vaak de vraag ‘waarom?’ en ‘wat?’. Op elk antwoord stelt u zichzelf opnieuw de vraag. Alleen zo komt u bij de kern. Die kern is bijvoorbeeld de eerder vermelde ‘kleinst mogelijke fouttolerantie in de branche’.

Nu u het binnenste kleine stukje van de ui hebt bereikt, dus bij de kern van uw onderneming bent en weet wat juist ú onderscheidt van de rest van de wereld kunt u het haakje maken. Bedenken wat u nu precies moet communiceren zodat uw doelgroep in beweging komt in de door u gewenste richting. Ik help u alvast op weg; Dat is niet vermelden dat u op zoek bent naar een nieuwe uitdaging!

Meer weten over het afpellen van de ui of het maken van een haakje? Neem dan contact met mij op!

Peter van Uden.

Twitter                 @Peter_vanUden

LinkedIN             nl.linkedin.com/in/petervanuden/

Gerelateerd nieuws

Realisatie door Internetbureau Creative ICT