YOU CAN’T STOP THE WAVE, BUT YOU CAN LEARN HOW TO SURF

Door: Martijn Huve
Trendata

Soms vol verbazing, maar vaker met veel interesse hoor aan ik hoe mijn zoon (14) beschrijft wat hij ziet op het schoolplein. Wat is in, en wat niet? In welke spijkerbroek moet je nu gezien worden en welke sneakers zijn een must-have. Na het avondeten kruipen we dan samen achter de pc en bekijken we de opkomst van spijkerbroek X, voorspellen we samen hoe lang het nog duurt voordat sneakermerk Y de markt verovert en waarom iedereen komende winter nou die ene jas moet hebben.

Trends volgen elkaar razendsnel op. Wat vandaag scoort, kan morgen passe zijn. En dan heb ik het niet alleen over fashion en retail. Ik zie markten veranderen, grenzen vervagen en innovatieve businessmodellen. Technologische vooruitgang heeft een onbeschrijfelijke invloed op hoe we kiezen, kopen, leven, wonen en werken. We zijn online. 24/7. Vandaag, meer dan ooit, is de klant aan zet.

Maar hoe weet jij nu of jouw business morgen niet passe is? Ik vergelijk het voor het gemak met surfen. Trends bewegen in golfbewegingen over de wereld. Dat doen ze al zolang als er zee is. We zien anno nu de golven elkaar echter veel sneller opvolgen. Heb je ene golf bedwongen, kijk je achter je, komt de volgende er al aan. Kijk je te laat, dan rolt een nieuwe golf als een tsunami over je heen en ga je kopje-onder. Het ‘dat waait wel weer over’ of ‘die storm gaat wel weer liggen’ maakt dat de V&D’s, Kodak’s en Saab’s van deze wereld uitgeput op het strand zitten te kijken naar surfers die (nog) wel mee kunnen. En ze zien een nieuwe lichting coole en slimme surfdudes, die zich een andere manier van de zee bedwingen eigen heeft gemaakt.

Dus, beter leren surfen, een nieuwe surfplank kopen of een nieuwe hobby zoeken? Dat is de vraag. We leven in een complexe tijd. Maar tegelijkertijd hebben we ook nog nooit zoveel geweten van onze markt, van onze doelgroep, hun behoeften, wensen en interesses. Externe big data, unieke, realtime en waardevolle inzichten liggen voor het oprapen. We weten dat het er is, maar ondertussen denken veel ondernemers – onterecht – dat big data-analyse alleen iets is voor de grote jongens.

Ik spot al een tijdje een niet te missen trend: organisaties die inzichten verkregen uit externe big data in hun voordeel laten werken, gunnen zichzelf een voorsprong op de markt. Met Real Life Market Insights laten wij zien dat je geen data-expert, trendwatcher of glazen bol in huis hoeft te hebben om de volgende golf te zien aankomen. Dat je geen multinational hoeft te zijn om op je plank te blijven staan. Hoe hard het ook waait.

Martijn Huve is oprichter van Trendata en maakt met Real Life Market Insights het gebruik van externe big search & social data inzichtelijk en toepasbaar voor grote en kleine organisaties. Trendata werkt o.a. voor Intratuin, DSM, Huiskes-Kokkeler en Pentair. www.trendata.nl

Gerelateerd nieuws

Realisatie door Internetbureau Creative ICT