Een bedrijfsfilm… en dan?

Als je voor je onderneming bijvoorbeeld een bedrijfsfilm laat maken, dan is dit al gauw een flinke investering, zowel in tijd als geld. Afhankelijk van wat je ermee wilt bereiken is het soms lastig te berekenen wat je investering concreet oplevert. Daarom is het belangrijk om altijd goed na te denken over je boodschap, aan wie je die wilt overbrengen en hoe je dat gaat vertellen. Kortom, hoe haal je het maximale uit je bedrijfsfilm?

‘Over ons’

Het is goed om een concreet doel voor ogen te hebben met je bedrijfsfilm. Je kunt natuurlijk een film maken die iets vertelt over de organisatie, een soort visuele ‘over ons’. Hiervoor zijn allerlei vormen mogelijk, maar het is belangrijk om te bedenken dat de kijker niet te veel informatie aankan. Probeer dat wat je over jezelf wilt vertellen te vatten in maximaal drie speerpunten. Daarnaast is het belangrijk dat je film niet te lang is, zodat de kijker hem helemaal uitkijkt. Dit geldt zeker voor films die op het web worden bekeken. Zorg tot slot dat je film tijdloos is, zodat deze lang actueel blijft en je dus lang plezier hebt van je investering.

Doelen

Naast de ‘over ons’-bedrijfsfilm kun je ook andere communicatiedoelen hebben met je film. Vaak hebben deze doelen te maken met het promoten van je product. Of je nou een nieuw product onder de aandacht wilt brengen, extra informatie over je product wilt geven of je merk wilt versterken (brand building), je wilt in ieder geval dat je boodschap overkomt en dat dit mensen bijvoorbeeld tot aankoop verleidt. Eén en ander is tegenwoordig natuurlijk geweldig te meten met bijvoorbeeld Google of Youtube Analytics en Facebook Insights. Het is waardevol om te weten wat men van je film vindt, ‘likes’ op Facebook of Youtube zijn een goed begin voor het terugverdienen van je investering. Als je ze tenminste weet om te zetten naar een verkoop.

Deel van een geheel

Wat je doel ook moge zijn, een bedrijfsfilm is altijd een deel van een geheel. Er is altijd een zekere mate van context. Het maakt nogal wat uit of je de film via een website vertoont of bijvoorbeeld tijdens een presentatie. Als je je bewust bent van deze context, kun je ook beter bepalen hoe een film hierbinnen past. Je film hoeft niet in één keer het hele verhaal te vertellen, als vervolgens uit de context maar de rest van het verhaal duidelijk wordt. Bij een presentatie kun je een film bijvoorbeeld voorzien van een inleiding en kun je achteraf nog vragen beantwoorden. Een website zal je zodanig moeten inrichten dat je bezoeker door de film getriggerd wordt om rond te gaan klikken op je site en contact met je opneemt of tot een aankoop overgaat.

Door de Media Art Designers van Studio MAD

Gerelateerd nieuws

Realisatie door Internetbureau Creative ICT