Fontein

Dat de gemeente of die omwonenden van de Hengelose wijk Hasseler Es die lelijke fontein niet fijn heeft laten terugbezorgen bij de luchtmachtbasis, was voor mij in 1992 al direct een teken dat de mensen in het oosten een stuk volgzamer zijn dan in het westen. Ik werkte net een paar weken in Hengelo, bij Radio Oost toen ik ’s ochtends bij de studio (toen nog aan de Beursstraat in Hengelo) door de programmaleider (Dink Binnendijk)  uit mijn auto werd gehaald en in de reportagewagen werd gezet.

Op de Hasselerbaan werden we door een agent tegengehouden, het maakte niet uit dat we van Radio Oost waren, we mochten niet verder. Hij staat in zijn eentje…. maakte ik Dink duidelijk, ook een westerling, maar toen al een paar jaar in geburgerd in Twente en wellicht daardoor wat autoriteit-gevoeliger geworden. Boos rukte hij aan zijn stuur, draaide het fietspad op om daar bijna een fietser aan te rijden. Een paar minuten later waren we in de Dinant Dijkhuisstraat. Daar stond een officier zijn manschappen te instrueren om naar slachtoffers in de huizen te zoeken. Niets gevonden, meldden ze om beurten. Ik zag de ravage, een aantal huizen stond in brand, vliegtuigonderdelen waren bij sommige huizen dwars door de huiskamer gevlogen. ‘Dat kan niet’, zei ik in een opwelling, die officier draaide zich om naar mij, dacht een seconde na, ‘hij heeft gelijk, nogmaals controleren’.

Later dat jaar heb ik vlak bij die plek een huis gekocht, het zal toch niet zo zijn dat er twee keer op die plek een vliegtuig naar beneden komt…

Harmen Roeland was 25 jaar geleden verslaggever van het NOS-Journaal, wij brachten hem in contact met een vrouw die video-opnames van het neerstorten van de F16 had gemaakt (TV Oost bestond nog niet…). Zij filmde haar baby, draaide zich naar buiten toen de straaljager vlak bij haar huis gierend neerstortte. Maar het moment suprême ontbrak… Toen ben ik de politie gaan bellen, zei de dame. Roeland baalde, ‘ik vermoed dat anderen ook wel hebben gebeld’. Dat klopte. ‘Anders had ik u wel 500 gulden voor die beelden kunnen geven’, zei hij en toen baalde de dame.

De piloot Tim Saft was van de aardbodem verdwenen. Ik kwam hem jaren later tegen in Italië toen hij bij het detachement hoorde dat hij het vliegverbod boven Joegoslavië moest handhaven. Geen prettige man. Hij woonde nota ben in de wijk waar zijn vliegtuig neerstortte, maar hij reageerde schouderophalend. Later hoorde ik dat hij voor een topsalaris naar de KLM is overgestapt. Heeft de maatschappij een hoop geld gekost: zijn opleiding, zijn verongelukte toestel (Defensie is niet verzekerd…) en de ravage in zijn eigen woonwijk. En die lelijke klote-fontein dus. Nooit de behoefte gehad om wat te zeggen, zich te verontschuldigen wellicht…

Natuurlijk, ik heb toen ik met de Twentse militairen mee ging naar Italië gezien dat er een hoop stoere binkies zijn zoals Saft, maar ik heb ook veel hardwerkende jongens gezien die wel hun verantwoordelijkheid nemen. En hun commandant, Dick Berlijn, was echt een topper, een paar jaar later werd hij Commandant der Strijdkrachten.

Een jaar later maakte ik voor Radio Oost een documentaire over die verongelukte F16. Iets te vet aangezet, wellicht, want het regende telefoontjes bij de omroep of er nou al weer een F16 was neergestort….

Gerelateerd nieuws

Realisatie door Internetbureau Creative ICT