Digitaal kan ook regionaal

Vroeger. Tja, toen maakten we met een stencilmachine mooie aanbiedingen om in de regio overal in de brievenbus te stoppen. Heel veel later, eigenlijk tot nu, kiezen ondernemers voor hun regionale marketing vooral voor lokale en regionale kranten en magazines. En digitaal? Dat is eng, ingewikkeld, duur en gelijk voor de hele wereld, toch?

Actief in de regio

U ziet mij niet schrijven dat print ten dode is opgeschreven. Wel is het zo dat ook regionale uitgevers het moeilijk hebben in verband met dalende advertentie-inkomsten. Maar dat komt niet omdat u ondernemers massaal naar digitaal bent overgestapt. Natuurlijk is ‘de crisis’ de oorzaak. Want wees eerlijk, het eerste waar u aan denkt over hoe u klanten in de regio bereikt met uw boodschap is toch de lokale weekkrant, een regionaal dagblad of zakenmagazine. Dat komt immers direct in de bus bij uw doelgroep. Maar die boodschap komt in de regio ook bij heel veel mensen die niet tot uw doelgroep horen. Daarmee heeft u veelal aardig wat ‘waiste’ (verspilling) van uw marketinggelden.

Gerichte communicatie

Bij digitale marketing en communicatie, bijvoorbeeld via het internet, kunt u veel beter ‘targetten’ op uw doelgroep. Vandaag de dag zijn er talloze platformen die zich specifiek richten op één bepaalde doelgroep. Als dat toevallig ook uw doelgroep is bent u spekkoper, vooropgesteld dat dit platform open staat voor commerciële boodschappen. Maar het gaat nog verder.

Een voorbeeld: www.computable.nl is een doelgroep website die hoort bij het bekende computerblad Computable. Zowel consument als zakelijk gebruiker, veelal ICT specialisten, lezen dit magazine en bezoeken met duizenden dagelijks die website. U kunt op deze website een banner inkopen en daarvoor afrekenen per bezoeker die daarop klikt en zo doorgestuurd wordt naar u. Wanneer u iets doet in ICT is dat al slim. Nog slimmer is om daar nog filters op toe te passen. Veel uitgevers hebben de mogelijkheid om bijvoorbeeld alleen bezoekers van hun website uit een bepaalde regio úw banner te laten zien. Anders geschreven, wanneer u alleen bezoekers op die website vanuit Twente uw banner wilt laten zien dan kan dat. Dat is pas effectief, want u betaalt niet alleen voor de hele specifieke doelgroep (ICT geïnteresseerden uit Twente), maar krijgt ook uitsluitend het verkeer en de leads die oprecht geïnteresseerd zijn én in de buurt zitten.

Waar op letten?

Goed, u weet nu dat digitale marketing regionaal mogelijk is én een effectieve besteding van elke marketingcommunicatie euro is, maar waar moet u op letten? Vijf tips voor u:

Niet zaligmakend

Hoe goed en effectief digitale regionale marketing ook kan zijn, het is niet zaligmakend. Zo filteren de websites op IP adres (postcode van de server waarvandaan de bezoeker komt). Dus wanneer een website bezoeker uit Mexico via een server in Enschede het internet op gaat is dat voor de uitgever een lid uit de doelgroep en krijgt de Mexicaan uw advertentie te zien. Daarnaast is het zo dat niet uw hele doelgroep uitsluitend van het internet gebruik maakt, dus een cross platform presentatie is altijd beter dan ‘digitaal alleen.’

Afkortingen

Wanneer u zich oriënteert op digitaal adverteren, en dan zeker bannering op internet, dan vliegen de afkortingen u om de oren. CTR, CPC, CPI, VTR en nog vele anderen. Dit zijn afkortingen die staan voor een methode waarop een exploitant berekend waar u voor moet betalen. Betalen per vertoning van een advertentie kan, maar betalen per klik op de advertentie is beter. Zo zijn er nog vele manieren. Laat u niet in de war brengen door de afkoringen maar vraag naar een heldere en duidelijk uitleg van de berekeningsmethode. Meer informatie over deze afkortingen en hun betekenis staat, hoe kan het ook anders, online.

Welke kosten

Bij online adverteren is het vooraf lastig in te schatten hoeveel bezoekers van die website op uw advertentie zullen klikken. Dat hangt af van het platform, uw advertentie en bezoekersaantallen. Het is daarom slim om vooraf een bepaald plafond af te spreken. Wanneer u via Google advertenties gaat plaatsen (een ander vorm van digital marketing) dan kunt u bijvoorbeeld zelf een maximumbedrag per advertentie en een maximumbedrag per dag afspreken. Heeft u het plafond bereikt? Dan wordt de advertentie niet meer vertoond. Daarnaast kunt u bij veel uitgevers nog extra kosten verwachten, zoals setup-kosten, opmaakkosten van de banner en zo verder. Laat u duw vooraf goed informeren.

Zelf doen?

Omdat er bij digital marketing veel variabelen zijn en het te verwachten rendement erg afhankelijk is van de wijze van aanpak is het verstandig om de vraag ‘zelf doen of uitbesteden’ goed te overdenken. Digitaal is toch wat anders dan de stencilmachine van vroeger. Vandaag de dag zijn er talloze professionele en toch betaalbare bureaus die u graag helpen met het opzetten van uw digitale marketing.

Vergeet niet te beginnen …

Bij het begin. Een goede en effectieve digitale campagne begint altijd met een goede strategie. ‘Even’ een paar advertenties online zetten is net zo effectief als een echoput vragen of er nog klanten zijn. Denk goed na over wat u wilt bereiken, wie u wilt bereiken, wat uw onderscheidt in de markt is, wat uw doelgroep graag leest en ziet, wat uw concurrent doet, kosten versus opbrengsten en zo verder. Een goede strategie is de basis voor effectiviteit. Evenals bij het vorige punt geldt dat er specialisten zijn die u daarbij kunnen helpen (Nee, dat kost geen geld, dat gaat geld opleveren!).

Meer weten over digitale marketing in de regio en wat dat voor u kan doen? Stel mij gerust uw vraag en ik help u verder.

Peter van Uden, Specialist strategische marketingcommunicatie

LinkedIN             nl.linkedin.com/in/petervanuden/

Twitter             @Peter_vanUden

Gerelateerd nieuws

Realisatie door Internetbureau Creative ICT