SOCIAL VIDEO: DE STRIJD TUSSEN HORIZONTAAL, VERTICAAL EN VIERKANT

 

Door: Studio Mad

Gemiddeld bekijkt 98% van de smartphone gebruikers met een leeftijd tussen de 18-34 jaar dagelijks mobiele video’s. Er is echter een discussie gaande welke beeldverhouding momenteel de beste is om de zogeheten ‘social video’s’ te bekijken.

In de competitieve media- en marketingwereld is het belangrijk om op te vallen en mensen aan je te binden. Met video kun je de consument laten beleven en op aantrekkelijke wijze een boodschap overbrengen. Social media kanalen zoals Facebook, Snapchat en Instagram zijn bij uitstek geschikt om deze mobiele video’s te tonen. Deze kanalen hanteren echter wel verschillende beeldverhoudingen. Voor deze column hebben we ons gefocust op horizontale, verticale, vierkante video. Het bekijken van een video die niet passend is gemaakt voor een mobiele telefoon, kan erg storend werken en mogelijk een deel van de boodschap missen. Bij het maken van een video en het kiezen van een platform is het dus belangrijk om stil te staan hoe de video uiteindelijk wordt getoond en wat voor effect dit heeft op gebruikers.

Horizontaal
Het formaat dat al jaren overheerst in de media, is de horizontale video. Je bekijkt de content in een ‘landschapsmodus’. Dit werkt goed op televisie, computerschermen en tablets. Wanneer horizontale video’s op een mobieltje worden bekeken, moet men eerst het scherm een kwartslag draaien voordat de content beeldvullend te zien is. Blijf je de mobiel rechtop houden, zul je merken dat de video slechts een deel van het scherm inneemt. Deze extra handeling kan ervoor zorgen dat kijkers eerder afhaken, de content niet op de beoogde manier ontvangen of de video compleet overslaan.

Verticaal
Er wordt rekening gehouden met het gegeven dat mobiele telefoons meestal verticaal in de hand worden gehouden. Door de content hierop aan te passen, zien kijkers de deze meteen in full screen waardoor het een stuk gebruiksvriendelijker is. Ook is er sprake van een betere implementatie van titels, extra info en een eventuele ondertiteling. Facebook toont verticaal geformatteerde video’s nu in de newsfeed van zowel iOS als Android gebruikers en heeft de ‘canvas’ en ‘instant articles’ opties gelijk aangepast om een goede mobiele ervaring te geven. Snapchat heeft naar eigen zeggen met verticale video een bereik dat 9x groter is dan wanneer er gebruik wordt gemaakt van horizontale video. Ook YouTube maakt stappen in verticale video door deze full screen in de app te tonen.

Vierkant
Er zijn nog steeds gebruikers die wisselen tussen mobiel en desktop en ook hier is het de bedoeling dat er gewerkt wordt met een formaat dat video’s optimaal weergeeft. Wanneer de adverteerder kan kiezen uit verschillende formaten, is 1:1 een goede compromis. Vierkante video kan namelijk op verschillende platforms worden gebruikt, zoals Instagram en Facebook. Bij het afspelen is het mobiele scherm weliswaar niet compleet gevuld, maar vierkante video’s worden groter weergegeven in de newsfeeds en eisen daardoor meer aandacht op. Volgens Marketing Dive is er sprake van een stijging van 28% aan views ten opzichte van het horizontale formaat en 67% van de mensen was meer geneigd om de vierkante video te bekijken van begin tot eind.

Investeren?
De verschillende formaten hebben voor- en nadelen die afhankelijk zijn van factoren als het platform en het budget van de aanbieder. Bedrijven en marketeers hebben zich afgevraagd of er wel geld geïnvesteerd moest worden in een specifiek formaat. Social video maakt echter zo’n explosieve groei mee en dat het essentieel is om deze mediatechniek je eigen te maken. Een video die dermate goed aanslaat dat we spreken over ‘viral gaan,’ geeft je bedrijf een enorme boost. De succesvolle resultaten die geboekt zijn met verticale en vierkante video laten zien hoe waardevol een passend formaat en optimale gebruikerservaring zijn. Zowel verticale, als vierkante video worden steeds meer omarmt en ook wij gaan hier stappen in maken. Film wil je immers met zoveel mogelijk mensen delen

Gerelateerd nieuws

Realisatie door Internetbureau Creative ICT