MADLAB GADGET: PLANAR L055-T

Eerder deze maand kreeg onze afdeling MADlab van SIGHT het transparante Planar L055-t scherm te leen. Natuurlijk hebben we het scherm getest en onszelf afgevraagd waar je het nou voor kan inzetten. Look thru Transparant OLED is een revolutionaire ‘Look thru’-technologie waarbij dynamische of interactieve informatie op een transparant glazen oppervlak wordt getoond. Gebruikers zien de content op het scherm en tegelijkertijd kunnen zij ook door dit scherm heen kijken. Content designers kunnen dit gegeven verwerken in het uiteindelijke beeld door bijvoorbeeld tekst, digitale afbeeldingen of video content als een laag te plaatsen ‘over’ een fysiek object of tafereel dat achter het scherm staat.

Toepassingen
Het scherm wat wij naar MADlab verscheept kregen, was de 42KG wegende en 55-inch transparante OLED met multi-touch van Planar. Een groot verschil met de versie zonder touch is het zwarte randje rondom het scherm. Dit zwarte randje zorgt ervoor dat interactie met het scherm wordt gedetecteerd middels 32 infrarood-sensoren. Voor deze Planar L055-t hebben wij daarom een interactieve toepassing gemaakt met HTML5 WebGL. De content die hiervoor is gebruikt is afgeleid uit de Cryptaris Mission game.

Het scherm kan voor veel verschillende toepassingen worden gebruikt. Zo heeft televisieprogramma Brandpunt van de KRO-NCRV een nieuwe opzet waarvoor SIGHT hetzelfde transparante OLED scherm leverde. Presentatrice Sacha de Boer staat tijdens het oplezen van de intro quotes van elk onderwerp achter het het scherm. Het eerdergenoemde ‘object/tafereel’ dat door het transparante scherm heen zichtbaar is, is in dit geval de Boer. Op innovatieve wijze is dus zowel de presentatrice, als de content van Brandpunt in beeld. Klik hier om te zien hoe dat eruit ziet (op circa 0:15 sec).

Als we een plek moeten noemen waar iedereen probeert op te vallen, dan is dit wel op een beurs. Dit jaar stal Miele de show op de World of Technology & Science (WoTS) beurs in Utrecht met een stand ontwikkelt door Laarhoven Design waarin een T-OLED was verwerkt. Er vond interactie plaats met facilitair managers en andere professionals op het gebied van reinigingsinstallaties. Door een T-OLED in te zetten kon Miele zich profileren als vernieuwend en servicegericht; de stand had een open, interactief karakter en bleek een eyecatcher op de beurs.

MADlab
De naam MADlab verwijst naar ‘laboratorium’; het is een virtuele broedplaats voor mooie en grensverleggende toepassingen op het gebied van nieuwe media. We volgen innovaties en ontwikkelingen binnen de creatieve sector en zetten de kennis die we hiermee genereren in bij nieuwe producties. De technieken die we momenteel gebruiken zijn o.a. projection mapping, interactieve film, augmented reality en virtual reality. Daarnaast hebben we een netwerk opgebouwd met bedrijven die ook bezig zijn met vernieuwende projecten zoals 3D scannen en andere technische snufjes die tot de verbeelding spreken, in dit geval het T-OLED scherm. Wij staan dan ook altijd open voor aanvragen, dan wel samenwerkingen om zo bijzondere projecten op te zetten.

Gerelateerd nieuws

Realisatie door Internetbureau Creative ICT