TomTom vindt een weg naar hernieuwd succes

Elk jaar onderwerpt het  merkwaarderings-bureau Brand Finance duizenden merken aan een uitgebreid onderzoek. Deze merken worden beoordeeld om te bepalen welk merk het meest krachtig is en welk merk het meest waardevol is per land, branche en tegenover alle andere merken wereldwijd. De meest waardevolle merken van Nederland worden gerangschikt in de Brand Finance Netherlands 50.

TomTom was een van Europa’s eerste successen op technologiegebied. Haar merkwaarde was € 459 miljoen toen Brand Finance die voor het eerst berekende in 2009, gevolgd door een scherp verval tot € 164 miljoen in 2013 als gevolg van een teruglopende vraag voor haar belangrijkste navigatieproducten voor consumenten vanwege de opkomst van smartphone-navigatie. Tot minstens een jaar geleden zag het er slecht uit voor TomTom, met een merkwaarde van € 185 miljoen. Dit jaar is er echter een wederopstanding, met een groei van 41% naar € 261 miljoen. Daarmee is TomTom het snelst groeiende merk in Nederland. TomTom heeft succesvol uitgebreid op het gebied van Telematica door onder andere een samenwerking met Uber voor het leveren van digitale kaarten en verkeersgegevens. De diversificatie van haar producten (een sporthorloge en actiecamera’s) en een doorlopend leveringscontract met Apple hebben bijgedragen aan het omdraaien van het schip. Recentelijk is de beurskoers iets teruggelopen, doordat geruchten voor een overname ongegrond bleken te zijn.

Gerelateerd nieuws

Realisatie door Internetbureau Creative ICT