Twentelinkt

Stilstaan als grootste vooruitgang

Als ik op woensdag 15 januari na een dag rennen, vliegen, vallen en weer opstaan De Wereld Draait Door aanzet, ben ik hoogstens verbaasd. Ik word geconfronteerd met een praattafel waar mensen elkaar stilzwijgend zitten aan te kijken. Dat ik mij daar niet als enige over verbaas zie ik terug op Twitter. Het blijkt dat professor Leo Bormans als gelukambassadeur het voor elkaar heeft gekregen bij Matthijs van Nieuwkerk om met twee minuten stilte de essentie van geluk over te brengen. De Twitterexplosie leidt tot een toename van het aantal kijkers. Het beste moment van deze talkshow voor dit jaar is tot nu toe te danken is aan twee minuten stilte.

Waan van de dag

Het jaar is natuurlijk nog niet zo oud, we hebben net de nieuwjaarborrel achter de rug waarbij we elkaar alle geluk en gezondheid hebben toegewenst. Op zich is dit ook een opmerkelijk evenement: één keer in het jaar staan we even stil bij waar het om draait en daarna gaan we weer door met de waan van de dag. Het is zoals Leo Bormans verwoorde: “We weten best wat we moeten doen, het probleem is dat we niet doen wat we weten.”

Stilstaan als vooruitgang

Het gaat er dus om waarvoor je kiest, en vooral waarbij je wel of niet bij stilstaat. Daar zit de maakbaarheid van geluk en tegelijkertijd ons grootste ontwikkelpunt als ondernemers: stilstaan is voor ons immers achteruitgaan.

Geluk als business

Het Amerikaanse bedrijf Zappos, een schoenenretailer, heeft er echter zijn business van gemaakt. Met de belofte: Delivering Happiness draaien ze een omzet van meer dan één miljard. Inmiddels worden in Nederland ook stappen gemaakt: Elektrogigant CoolBlue heeft een directeur tevreden klanten aangesteld en zijn haar hele business gericht op het behalen van hun allerhoogste doel: klanttevredenheid.

Besmettelijke zakelijke potentie

We kunnen het nog dichter bij huis vinden. Neem nu Mirjam Spitholt, een Twentse en vrouwelijke versie van Leo Bormans die als docente bedrijfskunde en gelukskunde is verbonden aan Saxion Hogeschool. In het afgelopen TwenteLinkt seminar liet ze zien dat je als medewerker met emotionele besmetting klanten positief kunt beïnvloeden, en als leidinggevende met persoonlijke positieve kracht hele afdelingen kunt infecteren als je er bij stilstaat. Het delen van geluk is daarbij vermenigvuldigen. Er bestaan zelfs applicaties voor, zoals Happywework van Chiel van der Linden waarmee ook de eerste bedrijfsmatige resultaten worden gehaald.

Uit de comfortzone

Wel eens over de vraag nagedacht in welke mate jouw organisatie gebruik maakt van de kracht van geluk? Wordt er überhaupt bij stilgestaan? Veel bedrijven moeten daarvoor buiten de gebaande paden treden en hun comfortzone verlaten. Daarmee komen we tot de paradox van deze veiligheidseditie van TwenteVisie: De plek waar die magie zit en het maximale resultaat binnen handbereik komt ligt buiten de comfortabele, veilige zone van het bedrijf!

Robert de Groot, organisatie-ontwikkelaar en oprichter van Inc. Merkbeleving

Reageren?  Rechtstreeks naar de auteur: robert@incmerkbeleving.nl

Gerelateerd nieuws

Realisatie door Internetbureau Creative ICT