VVEAT: ‘Twente Airport als Euregionale luchthaven’

Met de recente berichten over een eventuele steun vanuit Twente aan de Duitse Flughafen Münster-Osnabrück (FMO), en de mogelijke upgrading van FMO naar Euregio Airport, wijst de Vereniging Vrienden van Enschede Airport Twente (de VVEAT) erop dat de ontwikkeling van de eigen regionale luchthaven Twente Airport in 2014 voornamelijk door toedoen van Duitse zijde is gestrand. Een brief van deze strekking met daarbij een eigen voorstel is vandaag door het VVEAT-bestuur verzonden aan de voorzitter van de Euregio. Daarin roept de VVEAT Twentse bestuurders op Twente airport, mede vanwege de unieke 3 km start- landingsbaan, in een euregionaal luchthavenplan te betrekken.

In gesprekken van VVEAT-bestuursleden met direct betrokkenen is komen vast te staan dat op het moment dat de exploitatie van de Twentse Luchthaven door Reggeborgh verzekerd was, er vanuit de directie van FMO een lobby in Berlijn is opgestart om in de Europese Commissie in Brussel de Twentse plannen te blokkeren. Zoals bekend is deze lobby succesvol gebleken, mede door de grote invloed van de Bondsrepubliek Duitsland in de Europese Unie.

In Brussel ging het om vermeende staatssteun en staatsrisico, twee discutabele punten. Volgens ingewijden is namelijk gebleken dat de staatssteun- en risicoproblemen niet aan de orde waren geweest als er vanuit het bedrijfsleven een extra bijdrage van 2-3 miljoen was geweest. Bij een adequate aanpak vanuit provincie, gemeente en bedrijfsleven hadden de problemen voorkomen kunnen worden.

Na het debacle hadden bestuurders en de projectgroep te weinig lef om door te gaan met de luchthaven Twente. Het kwam zelfs zo ver dat niemand zich nog durfde uit te spreken vóór de burgerluchthaven! En dat terwijl men wist dat het regionale bedrijfsleven en het merendeel van de Twentse inwoners pal achter de ontwikkeling van de eigen luchthaven stond.
VVEAT vind het onvergeeflijk dat politici en bestuurders zich te weinig hebben gerealiseerd dat met het stoppen van de ontwikkeling van de burgerluchthaven Twente, zij deze regio en haar inwoners een belangrijke kans voor een betere toekomst hebben ontnomen.
Voorgenomen samenwerking Twentse gemeenten met FMO biedt weinig perspectief Gezien de financiële situatie bij FMO vindt de VVEAT een ernstige waarschuwing op zijn plaats. Door het feit dat FMO in handen is van de Duitse overheid en niet van een commerciële partij, is een toekomstige winstgevendheid zeer discutabel. Daarbij heeft FMO de handicap van een te korte landingsbaan, waarbij grotere vliegtuigen niet geaccommodeerd kunnen worden. Bij het huidige Duitse politieke klimaat blijft de vraag of een langere baan ooit gerealiseerd zal worden.

Gezien de weinig florissante situatie bij FMO en de beperkte gebruiksmogelijkheden van de relatief korte start- landingsbaan van 2170 meter van dit vliegveld vindt de VVEAT het alleen maar investeren in FMO uit den boze. Er zal alsnog met kracht gewerkt moet worden aan een doeltreffende vliegbereikbaarheid van de Twentse regio. Dit kan door de 3km landingsbaan van vliegveld Twente van meet af aan in te zetten in het Euregionale luchthavenplan. Er zal hiervoor dus zeker ook geïnvesteerd moeten worden in de infrastructuur van en rondom Luchthaven Twente.

Een samenwerking met FMO zal zinvol kunnen zijn als er vanuit de Duitse zijde geen dubbele agenda bestaat en er bereidheid is van zowel de Duitse als de Twentse luchthaven gebruik te maken.

Bron: Bestuur VVEAT

Gerelateerd nieuws

Realisatie door Internetbureau Creative ICT