Jonge ondernemers kiezen vaker voor crowdfunding

Waar oudere startende ondernemers misschien gewend zijn om naar de bank te gaan voor een lening lijken jongeren steeds vaker te crowdfunden voor een startende onderneming. De gemiddelde leeftijd van crowdfunders lijkt bij crowdfundbedrijven lager te zijn dan de gemiddelde leeftijd van 37 jaar, de leeftijd van starters die in het jaaroverzicht van het CBS wordt genoemd.

Vooral platforms waar betrokkenheid en campagnevoeren binnen het eigen netwerk de nadruk hebben lijkt jongere ondernemers aan te trekken. Voorbeelden hiervan zijn CrowdAboutNow voor vooral MKB, voordekunst.nl voor creatieve projecten, voorjebuurt.nl voor lokale projecten, de 1% club voor non-profit of lokale projecten of oneplanetcrowd.com voor duurzame campagnes.

‘Jongeren zijn zich goed bewust van wat publieke (social media) aandacht hen kan opleveren. Naast directe aandacht voor je product of onderneming creëer je meteen een trouwe achterban van investeerders en zogenoemde ambassadeurs.’ Aldus Mark Laagewaard, oprichter van platform van CrowdAboutNow. Op de peer-to-peer lending platforms, zoals kapitaalopmaat, geldvoorelkaar of collin lijkt de leeftijd wel ouder te zijn dan op voorgenoemde platforms.

Toch moet men voorzichtig blijven, vindt Folkert Foppema. De financieel directeur van CrowdAboutNow legt uit dat het een positieve ontwikkeling is dat crowdfunding populair wordt: ‘Maar vergeet niet dat het een risicovolle manier van beleggen is.’ Om investeerders bewust te maken van de risico’s moeten investeerders op laste van de AFM vanaf 1 april een investeerderstoets maken als ze willen investeren in een crowdfundcampagne.

Gerelateerd nieuws

Realisatie door Internetbureau Creative ICT