Nieuwe Media & Zo

Een column schrijven over nieuwe media. Ga er maar aan staan. Waar te beginnen? Misschien is het goed om allereerst het begrip ‘nieuwe media’ eens onder de loep te nemen, want wat zijn nou eigenlijk nieuwe media?

Dat blijkt een vraag die niet eenduidig te beantwoorden is. Voor de één betekent dit het verschil tussen gedrukte media en ongedrukte media, van radio tot internet. Anderen maken het onderscheid tussen digitaal en analoog. Zelf nemen we het begrip nog ruimer. Nieuwe media zijn voor ons eigenlijk alle nieuwe, innovatieve manieren van communiceren. Van de hipste sociale netwerksite tot een revolutionaire nieuwe druktechniek, het maakt eigenlijk niet uit.

Is het dus belangrijk om het verschil te weten tussen oude en nieuwe media? Wij denken van niet. Het is veel belangrijker om te beseffen dat ieder medium verschillende karaktereigenschappen heeft. De manier waarop je de informatie brengt, hangt sterk af van de mogelijkheden en beperkingen van het medium.

Kun je dan wel een column schrijven over nieuwe media, hoor ik je denken. Wij hopen van wel. Het huidige medialandschap verandert continu, er komen steeds nieuwe media bij en ook de techniek staat niet stil. Wij zien om ons heen dat vooral ondernemers zeer geïnteresseerd zijn in dit soort nieuwigheden. Het loont immers als je tegenwoordig nog kunt opvallen als bedrijf.

Een concreet voorbeeld in ons klantenbestand die bereid was om te investeren in innovatie, is Huuskes. Deze vers-voedsel-grootgrutter uit Enschede introduceerde onlangs de ‘Eten&Zo’-app voor de kleinschalige zorg. Met deze nieuwe app faciliteert Huuskes de kleinschalig georganiseerde zorgorganisaties. De applicatie, die geschikt is voor zowel Apple als Android, biedt bestelmogelijkheden en recepten die speciaal zijn toegespitst op de zorg.

Nu is zo’n app natuurlijk hartstikke leuk en helemaal van nu, maar als niemand van het bestaan weet, wordt hij niet gebruikt. Ter introductie van de applicatie maakten we daarom een promofilm. In film en animatie, op muziek, vertelt de promo hoe de applicatie het werk rondom de voedselvoorziening binnen de kleinschalige zorg eenvoudiger kan maken. Tevens wordt de werking van de app uitgelegd. Als je nieuwe media gaat inzetten, zal je deze ook aan de beoogde gebruiker moeten uitleggen. Daarom hebben we, samen met Huuskes, ook over de implementatie van de app van tevoren goed nagedacht.

De komende tijd zullen wij via deze column verder ingaan op de ontwikkelingen rondom nieuwe media en dan met name op het gebied van film, animatie, grafisch ontwerp en social media. Ook houden we je op de hoogte van andere interessante ontwikkelingen binnen de markt. Wat zijn de nieuwste technieken en hoe pas je ze toe? En vooral, wat is voor jou als ondernemer interessant om te weten om ook op het gebied van media onderscheidend te kunnen blijven.

Door de Media Art Designers van Studio MAD

Gerelateerd nieuws

Realisatie door Internetbureau Creative ICT