Co-creaties in Twentse media-industrie

Twente en audiovisuele producties; bij veel mensen klinkt het nog steeds in de oren als een vreemde combinatie. De regio kent echter een groeiende media-industrie van bedrijven die zich bezig houden met het creëren van kwalitatief hoogstaande film- en animatieproducties.

Vertrouwen
Bij het horen van de termen film en media zijn we al snel geneigd om een link te leggen met de Randstad. Dat is ook niet zo vreemd; steden als Hilversum en Amsterdam zijn de standplaatsen van vele televisiemakers, filmacademies, radiostations en multimediale imperiums. Dat commercials en (bedrijfs)films ook in Twente worden gemaakt is helaas nog steeds een minder bekend gegeven. We mogen juist wel wat meer vertrouwen hebben in de kracht van onze eigen regio.

Voordelen Twentse producties
Het werken met een Twents mediabedrijf brengt namelijk verscheidene voordelen met zich mee. Allereerst is het in financieel opzicht een stuk voordeliger om een opdracht lokaal te laten uitvoeren, aangezien de productiekosten in Twente over het algemeen een stuk lager zijn dan de bedragen die de dure bureaus en studio’s uit het westen rekenen. Hogere kosten worden weer doorberekend aan de klant waardoor er meer betaald dient te worden voor een gelijksoortig product.

Daarnaast zijn mediabedrijven in onze eigen regio vaak minder massaal, met als gevolg dat er korte lijnen worden onderhouden tussen de opdrachtgever en de uitvoerder en de communicatie direct en efficiënt is. Bovendien draagt een kleiner team bij aan een sterk samenwerkingsverband tussen verschillende afdelingen, waardoor cross-mediale concepten gecreëerd kunnen worden in relatief korte periodes.

Ook op het creatieve en technische vlak kunnen we als regio zeker concurreren met de Randstad. De teams hier bestaan veelal uit jonge enthousiaste professionals die de ontwikkelingen op het gebied van media en techniek op de voet volgen. Vele mooie films en animaties komen tegenwoordig uit onze regio. Ook innovatieve projecten op gebied van interactieve film, augmented reality en projection mapping worden hier gedaan, met louter mensen uit de regio.

Bedrijven uit de regio
Naast deze state-of-the-art technieken, merken steeds meer Twentse opdrachtgevers dat het erg aantrekkelijk is om een regionaal mediabedrijf in te schakelen, gezien het voordeel van een gemeenschappelijke achtergrond. In het verleden gingen bedrijven uit het oosten voor de grotere producties eerst kijken in het westen. Het besef dat je hiervoor niet meer buiten de regio hoeft te gaan, is een trend die de laatste jaren alleen maar toeneemt en dat is mooi! Het is niet eenvoudig om een idee, een fantasie om te zetten naar een bruikbaar concept en juist daarom is het belangrijk om primair inzicht te hebben in de wensen van de lokale consument en zo een betere aansluiting te vinden met de doelgroep.

Co-create to innovate
Het motto van Studio MAD luidt: Co-create to innovate. Wij zijn een film-, animatie- en ontwerpbureau dat graag innovatieve campagnes bedenkt op het gebied van interactieve films, augmented reality en projection mapping (zie voorgaande columns in de papieren versie van Twentevisie). Als studio verzorgen we de conceptuele werkzaamheden en de bijbehorende audiovisuele content. De technische werkzaamheden laten we altijd over aan gespecialiseerde partners op dat betreffende gebied. Wij geloven namelijk in de collectieve kracht van regionale bedrijven en werken dan ook graag samen met andere mediabedrijven om de Twentse media-industrie op de kaart te zetten. Een mooi voorbeeld hiervan is de recente filmproductie die in opdracht van Artica is gemaakt om het 400-jarige bestaan van Grolsch te vieren. Artica is ook een trots oosters bedrijf met de goede nuchtere Twentse mentaliteit. De samensmelting van de verschillende expertises, bleek een goede match om deze productie tot zijn recht te laten komen. De opgeleverde korte film is uiteindelijk gecreëerd aan de hand van een sterke cast, prachtige kostuums en een zelfgeproduceerde muziekscore van ons.

Booming industrie
De gedachte dat alles wat uit de Randstad komt wel ‘moderner’ en ‘beter’ zal zijn, kunnen we onderhand wel laten varen. De harde werkers met een nuchtere aanpak mentaliteit zorgt voor een fijne samenwerking met een optimaal eindresultaat. De Twentse media-industrie is booming en moet zeker niet onderschat worden. Het zal misschien nog even duren voordat deze boodschap een algemeen gedachtegoed is, maar ondertussen blijft Studio MAD zich met haar partners inzetten voor Twentse kwaliteit en vakmanschap.

 

 

Gerelateerd nieuws

Realisatie door Internetbureau Creative ICT