Website van de Toekomst

Door de Media Art Designers van Studio MAD
2014 stond voor ons in het teken van innovatie op het gebied van nieuwe media en we hopen in 2015 deze lijn door te trekken. Tijdens Business Meets Twente presenteerden we al een aantal video- en animatietechnieken waar we al druk mee bezig zijn en verder willen doorontwikkelen. Nu komt daar een websitetechniek bij. In onze vorige column noemden we het al kort: Parallax Scrolling. 

Parallax scrolling
Website-design is in de loop der jaren al behoorlijk veranderd. Websites zijn steeds beter toegespitst op de gebruiker, zijn beter te vinden en zien er steeds beter uit. Een van de laatste ontwikkelingen op dit gebied is Parallax Scrolling. Deze nieuwe term laat zich beste uitleggen als je het ziet, maar in essentie komt het erop neer dat verschillende onderdelen van een site met een verschillende snelheid bewegen wanneer je door een website scrolt.

Be Moved
Op zich bestaat deze techniek al langer, maar de mogelijkheden ervan zijn nog lang niet allemaal ontdekt. Wij zien vooral mogelijkheden tot het combineren van verschillende expertises. Zo maakt de techniek het mogelijk om animatie, video, interactiviteit en webdesign met elkaar te verweven. Een geweldig voorbeeld hiervan en wat ons betreft een directe inkijk in de toekomst van webdesign geeft, kun je bekijken op de nieuwe Be Moved-site van Sony.

Zoals valt te zien in het voorbeeld van Sony, geeft deze vorm van Parallax Scrolling een hele nieuwe dimensie aan je website. Informatie is op een interessante manier grafisch te maken door het gebruik van 3D-animatie en de interactieve klikmogelijkheden binnen de animatie geven uitgebreidere informatie over de details. Voor ons is vooral deze geavanceerde versie van Parallax Scrolling erg interessant omdat we al deze verschillende disciplines in huis kunnen verzorgen.

Film en parallax scrolling
Een parallax website is dus onder meer te vullen met animatie. Maar het is ook mogelijk om fotografie en 3D-stills toe te passen, waarvan hier een mooi voorbeeld te vinden is. Tevens is video goed te implementeren in een parallax website. Je kunt door middel van film met hotspots een extra beleving toevoegen aan een website. Puma had een erg mooi voorbeeld hiervan online staan, maar deze campagne is inmiddels afgelopen en de site is verwijderd.

Om je een idee te geven hoe het werkte, is de videocontent nog wel op Youtube te vinden. Wat je er dan zelf even bij moet denken, is het scrollen. Het afspelen van de videocontent was te bedienen met het scrollen van de muis. Er verschenen vervolgens verschillende klikbare hotspots die meer informatie over het product gaven.

Het verhaal
Het belangrijkste van een goede parallax website is, net als bij andere media-uitingen, een goed verhaal. Een parallax scrolling website is lang niet geschikt voor alle doeleinden. Juist voor het vertellen van een (bedrijfs-) verhaal of productuitleg, kan deze techniek erg goed werken. Het is dus belangrijk hoe een dergelijke website past binnen je eigen mediamix. Maar als je op dit moment al zit te denken om corporate storytelling te gaan toepassen, is een uitgebreide Parallax Scrolling website zeker een goede optie.

Wij verwachten dan ook zeker veel meer van deze techniek te gaan zien in 2015. Sterker nog, wij hebben de eerste opdracht al afgerond. In opdracht van Artica maakten wij een parallax website voor de in Europa gefabriceerde Fire Cabinets van TYCO.

Gerelateerd nieuws

Realisatie door Internetbureau Creative ICT