Zes miljoen werknemers staan open voor een betere baan

Twee op de drie Nederlanders met een betaalde baan staan open voor een betere, leukere baan. Ook willen zij geselecteerd worden op hun kwaliteiten; niet op leeftijd of op geslacht. Dit blijkt uit recent onderzoek van onafhankelijk onderzoeksbureau DirectResearch.

DirectResearch ondervroeg in 2019 bijna 3.000 Nederlandse volwassenen over de arbeidsmarkt. Op de stelling ‘Ik heb een leuke baan, maar als er een betere & leukere baan voorbijkomt sta ik open voor een nieuwe uitdaging’, antwoordde 63% met ‘eens’. Een iets hoger percentage (66%) is tegen een vrouwen-quotum. Werkgevers zouden volgens hen moeten selecteren op persoonlijkheid, kennis, kunde en kwaliteiten, en niet op geslacht.

 

Het onderzoek van DirectResearch werd uitgevoerd in opdracht van unlocQed. Dit is een nieuw job-matching platform met een unieke aanpak. Werkzoekenden kunnen er namelijk hun profiel plaatsen, zònder naam, leeftijd en geslacht. Solliciteren zoals kandidaten auditie doen bij The Voice. Een werkgever kan op unlocQed contact zoeken met kandidaten via een chat of videochat. Maar de kandidaat beslist óf en wanneer de naam, leeftijd en geslacht prijsgegeven worden. Dit voorkomt onbewuste aannames en voorkeuren van werkgevers tijdens de start van de werving en selectie.

Werkgevers kunnen door de unlocQed-aanpak meer potentiële kandidaten bereiken; kandidaten waar ze in eerste instantie niet aan zouden hebben gedacht. Of waarmee zij tot nu toe geen contacten konden leggen. Mensen met een betaalde baan zullen zich vrijer voelen om hun profiel op unlocQed te plaatsen. Zij hoeven namelijk niet beducht te zijn dat hun huidige werkgever erachter komt. Dit kan dus ook tot meer kandidaten leiden voor werkgevers.

Het nieuwe job-matching platform is uniek wat betreft het minimale gebruik van cookies. Persoonsgegevens blijven daardoor altijd vertrouwelijk. Gebruikers kunnen er met een gerust hart rondstruinen. Ze worden daarna niet achtervolgd met advertenties en andere spam-berichten.

Gerelateerd nieuws

Realisatie door Internetbureau Creative ICT