Corona impact: Gentle Rent

 

Dat Corona een enorme impact heeft op onze manier van leven en onze economie ervaren we allemaal. Voor veel ondernemers zijn het barre en vooral onzekere tijden. Wat de impact van het virus is, verschilt per bedrijf. Er zijn ondernemers die de hele omzet zien verdampen en er zijn ondernemers die de omzet juist zien stijgen. En straks? Als we de Corona-maatregelen versoepelen kun je dan als ondernemer op dezelfde voet verder? In deze online rubriek vragen we verschillende ondernemers uit de regio welke impact het Corona-virus heeft op hun organisatie.

 

Dit keer aan het woord: Wouter Gelink eigenaar van Gentle. Sinds 1979 een van de meest toonaangevende podiumbouwers. Het bedrijf, met als vestigingsplaats Hengelo, bouwt in binnen- en buitenland podia in allerlei soorten en maten voor uiteenlopende evenementen en festivals.

1. Welk effect heeft het Corona-virus op jouw bedrijf?
“De impact op onze organisatie is enorm. Begin maart waren we verder met onze onderneming dan ooit tevoren. We hadden acht man fulltime in dienst, een vollere planning dan voorheen en een organisatie die echt stond. Toen de eerste berichten binnenkwamen, dat was eind februari, voelde ik vrij snel aan dat er ingegrepen moest worden.”

2. Wat doe je nu om de boel draaiende te houden?
“Alle mogelijke financiële steun werd onderzocht. Enkele weken later moest ik beslissingen nemen om de werkmaatschappij en de holding niet kapot te laten gaan. De drie nieuwste werknemers moesten helaas vertrekken. De rest zou werktijdverkorting krijgen, maar de spelregels werden tijdens de aanvraag veranderd. Ik heb al anderhalve maand een andere fulltime baan, mijn twee collega’s (beide teamleiders en steunpilaren) zijn sinds deze week ook fulltime elders werkzaam. Op kantoor worden de werkzaamheden ook minder, dus ook onze planner/tekenaar/bedrijfsleider zal ander werk moeten gaan uitvoeren in het belang van de onderneming. Gelukkig hebben we allemaal hart voor de zaak en zien we dit als een onvermijdelijke, tijdelijke oplossing.

We hebben drastisch ingegrepen. De maandlasten zijn verlaagt naar een beheersbaar niveau en de kans op overleven is aanwezig. Vanaf eind mei gaan we al ons materiaal opslaan op een andere locatie, waardoor de complete huurkosten vervallen.”

 3. Hoe zie je de toekomst; kun je straks op dezelfde voet verder, of zul je aanpassingen moeten doen en hoe bereid je je daar op voor?
“We gaan er vanuit dat we dit jaar niet meer in actie komen. We richten ons op een herstart vanaf maart 2021. Dit jaar is zo goed als afgeschreven.

Het is van belang om met iedereen te blijven communiceren. Leveranciers en klanten zitten allemaal in dezelfde malaise. We passen ons aan aan veranderende situaties en zijn gebaat bij duidelijkheid. We tonen een gemeenschappelijke wil om te overleven en de afgelopen succesvolle jaren zorgen voor een positieve instelling.

Ik ben nog nooit zo trots op mijn team geweest, ondanks deze onzeker tijden. Wij zullen niet barsten en staan te popelen om al onze opdrachtgevers in de toekomst te bedienen.”

 

Gerelateerd nieuws

Realisatie door Internetbureau Creative ICT