86% van de werknemers is tevreden over de interne communicatie van hun organisatie tijdens de coronacrisis

Werknemers zijn tevreden over de interne communicatie van hun organisatie in tijden van coronacrisis. Dit blijkt uit een onderzoek, uitgevoerd door het feedback platform Insocial. Werknemers zijn over het algemeen zelfs erg trots op hoe hun organisatie de huidige situatie aanpakt. Uit het onderzoek blijkt dat er behoefte is aan regelmatige updates en calls binnen een team of afdeling. Organisaties gebruiken daarom nu uiteraard digitale communicatiemiddelen om interne communicatie te behouden. Dit resulteert in een versterkt het gevoel van samenhorigheid in deze tijd. Een positief effect van de plotselinge veranderingen die het coronavirus met zicht mee brengt.

In het Benchmark rapport van Insocial zijn de resultaten te vinden van 25 verschillende organisaties en in totaal 923 reacties van werknemers. Hieronder de meest belangrijke resultaten op een rij :

  • 86% van de werknemers geeft aan tevreden te zijn over de interne communicatie van hun organisatie ten tijde van de coronacrisis. 10.4% vond de communicatie ‘aardig’. Slechts 3.2% vindt de interne communicatie niet goed verlopen. De grootste verbeterpunten gaan over de frequentie van de updates en dat de boodschap niet altijd even persoonlijk is. Het is dus goed als organisaties hier een balans in kunnen vinden.
  • Het merendeel van de werknemers maakt zich zorgen over de impact van de coronacrisis op hun organisatie. 48% maakt zich ‘enige zorgen’, 16% ‘veel zorgen’ en ‘4%’ niet veel zorgen. Werknemers geven aan behoefte te hebben aan transparante communicatie vanuit het management. Zij willen meer inzicht krijgen in de impact die de coronacrisis heeft op de gehele organisatie.
  • Werknemers maken zich eerder zorgen over het bedrijf als geheel dan zorgen over hun eigen functie. Een kleinere groep, namelijk 34% geeft aan enige zorgen te ervaren8.0%  zegt zich ‘veel zorgen’ te maken en een kleine ‘3.3%  maakt zich ‘heel veel zorgen’.
  • 69.8% van de werknemers ervaart genoeg flexibiliteit om het privé en werkleven te combineren in deze situatie. De andere 30.2% geeft aan een goede thuiswerkplek te missen en moeite te hebben met het combineren van het thuiswerken en op de kinderen passen. Het toestaan van flexibele werktijden voor werknemers (bijvoorbeeld avonduren) zouden hierbij kunnen helpen.

Lex Groenewegen, oprichter van Insocial, hoopt dat organisaties geholpen zijn met deze inzichten. “Zij hebben nu meer inzicht in wat zij kunnen verbeteren qua interne communicatie en hoe zij hun werknemers kunnen helpen in deze periode. De resultaten laten zien dat het gevoel van hoeveel samenhorigheid er tussen werknemers bestaat  in deze periode. Positief nieuws!’’, aldus Groenewegen.

Over het onderzoek
Het onderzoek van Insocial is een Benchmark rapport waar 25 verschillende organisaties uit diverse branches aan meededen. Insocial bood namelijk vanaf 18 maart een gratis online Employee Wellness Check aan. Hiermee kunnen organisaties een kosteloze survey uitsturen, waarmee zij 5 vragen stellen over de coronacrisis. Wilt u het gehele rapport inzien? Klik hier.

Zelf het onderzoek uitvoeren? Dat kan nog steeds. Kijk op de website van Insocial voor meer informatie over dit onderzoek.

Gerelateerd nieuws

Realisatie door Internetbureau Creative ICT