Technologie, innovatie en creativiteit centraal in geactualiseerde citymarketingvisie Enschede

Enschede gaat zich profileren als Technologische, Innovatieve en Creatieve stad waar het door de menselijke maat en Enschedese mentaliteit fijn ondernemen, studeren, recreëren en wonen is. Dit staat in de herijkte citymarketingvisie. De geactualiseerde visie sluit beter aan op de huidige strategische opgaves van de stad en helpt meer focus aan te brengen in de wijze waarop Enschede zich profileert. Ook past de visie perfect bij de Twentse ambitie om zich te ontwikkelen tot een Europees toonaangevende groene technologische topregio. De gemeenteraad moet de geactualiseerde visie nog vaststellen.

 Enschede als stad wil groeien. Een onderscheidend en eenduidig imago vergroten de zichtbaarheid van Enschede en hoe mensen naar de stad kijken. Dit helpt bij het aantrekken of behouden van bewoners, bedrijven, bezoekers en studenten. Citymarketing is hiervoor een belangrijk instrument. Om je als stad te onderscheiden is het belangrijk voor een duidelijke positionering te kiezen. Een positionering die gedragen en uitgedragen wordt door belangrijke partners in de stad, zoals de kennisinstellingen, het bedrijfsleven en de culturele sector.

Verhaal van de stad
De herijkte citymarketingvisie borduurt voort op de huidige citymarketingvisie uit 2011, waarbij op een aantal plekken de accenten zijn verlegd die passen bij de strategische opgaves van de stad Enschede. Bijvoorbeeld talent binden en boeien, het aantrekken van werkgelegenheid en investeerders. Daarnaast blijft het aantrekken van bezoekers die meer besteden en langer blijven belangrijk. Ruim 50 stakeholders uit de domeinen bewoners, bedrijven, bezoekers, cultuur, onderwijs en overheid hebben meegedacht over de nieuwe citymarketingkoers. Samen met hen hebben de gemeente Enschede en Enschede Promotie het DNA van de stad in kaart gebracht en de focus voor onze citymarketingactiviteiten vastgesteld. Door dit gezamenlijk te doen is betrokkenheid, draagvlak en momentum gecreëerd.

 Belangrijke pijlers en thema’s
Het merk Enschede wordt gebouwd op drie pijlers: Ondernemende Kennisstad, Creatieve Stad en Bruisende Stad, waarbij bij Bruisende Stad de focus voor het merendeel op de binnenstad ligt. In deze drie pijlers komt het bijzondere DNA van Enschede tot uiting, zij vertellen het verhaal van de stad. De citymarketinginvesteringen zullen zich richten op het verder laden en uitbouwen van deze drie pijlers.

Technologie, innovatie en creativiteit in combinatie met de menselijke maat en de Enschedese mentaliteit maakt Enschede écht onderscheidend. We moeten trots zijn op wat wij hier hebben. Dit moeten we gewoon wereldkundig maken. Niet alleen wij, maar samen met de stakeholders uit de stad. De citymarketingvisie is hiervoor de eerste bouwsteen”, aldus Jeroen Diepemaat, wethouder Citymarketing.

DNA van de stad
Een belangrijk onderdeel in de herijkte Citymarketingvisie is de ‘Enschedese mentaliteit’. De Enschedese mentaliteit zorgt voor een betrokken, vriendelijke en gastvrije omgeving. Door dit ‘noaberschap’ zijn Enschedeërs betrokken bij elkaar, de stad en de wereld, en dragen ze graag samen een steentje bij aan een betere wereld voor morgen. Daarnaast heeft Enschede een bepaalde dynamiek: hier is men ondernemend, aanpakkers en nuchter. De mentaliteit en dynamiek in combinatie met de aanwezige kennisindustrie, maakt dat Enschede ruime bewijslast heeft om zich te profileren als technologische, innovatieve en creatieve stad.

Gerelateerd nieuws

Realisatie door Internetbureau Creative ICT