Grolsch stopt met wegwerp plastic voor al haar blikverpakkingen

Bierbrouwer Grolsch heeft de ambitie om nog dit jaar te starten met al haar plastic blikfolies te vervangen door kartonnen verpakkingen. De brouwer introduceert daarom de gepatenteerde TopClip-verpakking voor multipacks blikken. Deze nieuwe verpakking is 100% plasticvrij. Door alle blikfolies in Nederland te vervangen door deze kartonnen TopClip-verpakkingen bespaart Grolsch per jaar ruim 100.000 kg nieuw plastic. Deze hoeveelheid komt overeen met ruim 4 miljoen nieuwe plastic tassen!

Introductie bij PLUS Supermarkten
De nieuwe kartonnen TopClip-verpakkingen worden exclusief geïntroduceerd bij PLUS Supermarkten. PLUS is vijf maal op rij verkozen tot meest verantwoorde supermarkt van Nederland. Vanaf medio maart tot eind augustus 2020 zijn de Grolsch multipacks met TopClip-verpakking te verkrijgen bij een geselecteerd aantal PLUS supermarkten verspreid over Nederland. Na een succesvolle introductie heeft Grolsch de ambitie om nog dit jaar te starten met de multipacks blikken om te zetten van blikfolie naar de TopClip-verpakking.

Duurzaam, kwalitatief en gemakkelijk in gebruik
Joost Nawijn, Packaging Material Development Specialist bij Grolsch: “Onlangs zijn we al voor onze plastic blikfolies overgestapt naar 100% recycled plastic. Vanuit onze ambitie om wegwerp plastic te vervangen voor duurzamere alternatieven, innoveren we door. In goede samenwerking met Smurfit Kappa, de ontwikkelaars van de TopClip-verpakking, kunnen we deze duurzame verpakking nu al op de markt brengen. Een onafhankelijke Life Cycle Analysis heeft aangetoond dat het vervangen van de huidige plastic blikfolies door de nieuwe TopClip-verpakkingen zorgt voor een CO2-reductie van maar liefst 36% ten opzichte van nieuw plastic folie en 16% ten opzichte van recycled plastic folie. De totale zogenaamde Eco-kosten worden zelfs gehalveerd. De TopClip-verpakking is bovendien 100% recyclebaar en FSC-gecertificeerd.

Ard Bossema, Marketing & Strategy Directeur bij Grolsch: “De combinatie van het duurzame karakter, de kwalitatieve uitstraling en het draaggemak heeft Grolsch doen kiezen voor deze oplossing. Deze keuze past bij onze ambitie om het gebruik van circulaire verpakkingen te maximaliseren en wegwerp plastic uit te bannen. We zien het immers als onze verantwoordelijkheid om bij te dragen aan een betere, groenere en circulaire wereld.”

Duurzaam. Karakter.
Onder de naam ‘Duurzaam. Karakter.’ voert Koninklijke Grolsch al jaren een actief beleid op gebied van duurzaamheid. Circulair en inclusief denken en handelen geldt daarbij als uitgangspunt. Nagenoeg 100% van de Grolsch verpakkingen voor de Nederlandse markt is recyclebaar. Als eerste brouwer ter wereld bracht Grolsch een krat op de markt voor het merk Kornuit vervaardigd van 100% gerecycled consumenten plastic. Na de recente overschakeling op 100% recycled blikfolie is de introductie van de TopClip-verpakking een grote stap voorwaarts in het uitbannen van wegwerp plastic en het maximaliseren van circulaire verpakkingen.

Meer informatie over het duurzaamheidsbeleid van Grolsch en de resultaten over de afgelopen jaren zijn te vinden op www.koninklijkegrolsch.nl.

Gerelateerd nieuws

Realisatie door Internetbureau Creative ICT