Jan van Halst heeft in nieuw leven profijt van ervaringen FC Twente

Jan van Halst is sinds zijn vertrek als commercieel en technisch directeur bij FC Twente (in mei 2018) niet meer in De Grolsch Veste geweest. “Ik heb die behoefte niet, misschien ook wel uit zelfbescherming.” Ondertussen zit de 50-jarige Hengeloër allesbehalve stil. Hij analyseert bij Ziggo Sport onder meer de Champions League en heeft met compagnon Bart Nijhuis een nieuw bedrijf uit de grond gestampt: ‘Van Baas naar Coach’, een trainingsbureau. “De goede én slechte ervaringen uit de voetballerij komen me daarbij goed van pas.”

In zijn periode als voetballer was Jan van Halst een cultfiguur bij FC Twente. De fans die hem liefkozend ‘Jantje Beton’ noemden, bewierookten hem om zijn wilskracht, onverzettelijkheid en clubliefde. In zijn tweede leven bij de club uit Enschede, als commercieel en algemeen manager in de periode 2003 – 2011, bleef die status overeind, maar het eeuwige leven zou Van Halst in De Grolsch Veste niet halen. Sterker, de wijze waarop de voormalige publiekslieveling in de aanloop naar de degradatie uit de eredivisie door ‘zijn’ supporters bejegend werd, tartte elke beschrijving.

Erg heftig.

Een kleine anderhalf jaar later kan Van Halst het gebeurde enigszins relativeren. “Ik begrijp heel goed dat voetbal emotie is,” zegt hij, “en ik weet dat FC Twente een grote club is, alleen was het in mijn geval wel heel erg heftig. Waar dat vandaan kwam? Die vraag moet je niet aan mij stellen.” Dat zijn familie met de uitwassen van de supporters geconfronteerd werd, greep hem nog het meest aan. “Mijn kinderen werden er in het dagelijkse leven op aangesproken, en tegen Willem II moest ik uit voorzorg met mijn gezin het stadion verlaten, omdat er signalen waren dat de situatie niet veilig was. Dat ging wel erg ver. Ik bedoel, ik had zelf de keus gemaakt de uitdaging aan te gaan, mijn familie niet.”

Van Halst trad in 2016 bij FC Twente aan, als commercieel en technisch directeur, onder slecht gesternte. “Ik wist waar ik aan begon,” blikt hij terug, “maar het was nog zwaarder dan gedacht. De organisatie was uitgemergeld, de scouting helemaal weggesneden, er waren een boel juridische dossiers af te handelen die rechtstreeks impact hadden op de liquiditeit van de club. En dus op het aan- en verkoopbeleid. Waarmee ik mijn straatje niet wil schoonvegen. Want dat we in mijn tweede jaar degradeerden, daar ben ik medeverantwoordelijk voor.”

Teveel op gevoel.

Wat Van Halst anders had moeten doen? “Ik ben normaal gesproken iemand van de ratio, maar mijn keuze om bij FC Twente terug te keren heb ik teveel op mijn gevoel gedaan,” zegt hij. “Ik had meer naar sommige mensen, adviseurs moeten luisteren. Maar dat is achteraf, en dat telt niet. Eenmaal binnen de organisatie, merkte ik dat er een cultuur heerste van ‘het zal allemaal wel goedkomen’. Terwijl ik me vanaf wedstrijd één grote zorgen maakte.”

Heeft hij nog ergens een goed gevoel aan overgehouden? “Ja! Aan de opstelling en inbreng van de familie Wessels. Zij zijn de reden dat FC Twente nog bestaat, door in 2016, toen het één minuut over twaalf was, en het faillissement dreigde, hun nek uit te steken. De banden waren verbroken, ik heb de verbinding weer gemaakt. Dik Wessels pakte zijn verantwoordelijkheid, in het belang van de club en de hele regio. Hij vond meer geldschieters bereid mee te doen. Dat vond ik mooi, ik ben ook van het verbinden. Na zijn dood hebben zijn kinderen de handschoen opgepakt. Hartverwarmend.”

Van Halst stapte na de degradatie op. Vanuit de luwte zag hij FC Twente binnen een jaar terugkeren naar de eredivisie. “Fantastisch natuurlijk voor de club en de supporters. FC Twente hoort in de eredivisie, en blijft in potentie de vierde club van Nederland. Ooit zal dat er, ook op het veld, hopelijk weer uitkomen.” Zelf is hij nog niet weer in de Grolsch Veste geweest. “Ik heb andere prioriteiten, maar heb ook de behoefte nog niet gevoeld, misschien wel uit zelfbescherming. De eerste maanden na mijn vertrek heb ik het lastig gehad, maar ik heb het een plekje kunnen geven en ga er nu gepast mee om.”

Snoepwinkel.

De link met voetbal zal evenmin vervliegen. Van Halst analyseert voor Ziggo Sport de Premier League en de Champions League. “Mooi dat ik dat mag doen. Ik voel me nog altijd als een jongetje in de snoepwinkel.” Ook op zakelijk gebied timmert hij aan de weg. Met Bart Nijhuis heeft hij onlangs ‘Van Baas naar Coach’ gelanceerd, een trainingsbureau. “Daar komt mijn praktijkervaring mooi bij van pas. De positieve en negatieve zaken. Want als je alleen maar voorspoed hebt, kun je tegenslag niet invoelen. Daarbij komt dat ik altijd met teams heb gewerkt, zowel binnen de lijnen als op kantoor. En eigenlijk altijd in een coachende rol.”
Dat was precies waar Bart Nijhuis naar op zoek was. De Enschedeër heeft vanuit zijn bedrijf Orange8 veel ervaring met coachingstrajecten, maar liep al langer met de gedachte rond een gespecialiseerd trainingsbureau te beginnen in het ontwikkelen van leiderschap en het vormen van topteams. Hij kwam in contact met Jan van Halst en samen smeedden ze de plannen voor ‘Van Baas Naar Coach’. De naam van het bedrijf zegt eigenlijk alles over de filosofie achter het concept. “De tijd van een echte baas is voorbij”, stelt Nijhuis. “De directeur, leider of manager van nu herkent talent, haalt het beste in anderen naar boven en creëert nieuwe leiders. De baas van nu is veel meer een coach.”

Visuele training.

Van Halst is niet alleen binnen het nieuwe bedrijf die coach, maar ook tijdens de maatwerktrajecten. Een belangrijk onderdeel is een visuele training. “We gaan met groepen van mensen uit een bedrijf ook het veld op voor een voetbaltraining,” zegt hij, “en daaruit komen bij de deelnemers alle onbewust aangeleerde gedragspatronen naar voren. Kun je die aan de vergadertafel nog verstoppen, op zo’n training zien we snel wie er wel of niet communiceert, wie de leiding pakt, wie zich afzondert, enzovoorts. Je ziet een duidelijke lijn met wat er op de werkvloer gebeurt.”
De training wordt visueel vastgelegd en met de groep bekeken en nabesproken. “Dat is verhelderend en soms ook confronterend”, stelt Van Halst. “Vaak zit er veel meer potentieel in een team. Dan is het een ‘eyeopener’ dat uit onze analyse blijkt waar de verbeterpunten zitten. Met de resultaten van de analyse krijgen teams een praktische training met een professionele set van tools, vaardigheden en methodieken, waarmee je het beste uit jezelf en je collega’s haalt.”

Gerelateerd nieuws

Realisatie door Internetbureau Creative ICT