Social Media, wat moet je ermee?

Door de Media Art Designers van Studio MAD

Alle loze minuten van onze dag, zitten we met onze smartphone in de hand te checken hoe het met onze vrienden of bekenden gaat. Zo zijn social media een leuk tijdverdrijf. Maar hoe zit het als je social media voor je bedrijf wilt inzetten? Dan kost het ineens extra tijd en geld. Is het dan nog wel zo leuk?

Je moet niks

Denk niet dat je als ondernemer mee móet doen op social media. Dit is namelijk onzin, wat marketeers en online goeroes ook zeggen. Het gebruik van social media moet passen binnen de visie en cultuur van je bedrijf. Zelf zien we dat we erg veel baat hebben bij social media. Wij gebruiken social media bijvoorbeeld vaak om een kijkje achter de schermen van ons bedrijf te geven. Zo kunnen mensen zien wat voor apparatuur we gebruiken, wie onze mensen zijn en waar we bijvoorbeeld aan het filmen zijn en voor welke opdrachtgever. Hierop krijgen we vaak leuke reacties en het levert ons ook nieuw werk op.

Voordelen
Maar hoe weet je nu of social media bij jouw bedrijf past? De voordelen van social media zijn niet perse universeel, ze hangen nauw samen met de unieke eigenschappen van deze media. Wat deze media sociaal maakt zijn onder andere de mogelijkheid tot dialoog, interactie, integratie, kennisuitwisseling en transparantie. Op het web zijn legio lijstjes te vinden met de voordelen van social media, dit zijn volgens ons de belangrijkste voordelen:
1. Ze dragen bij aan de vindbaarheid van je bedrijf in zoekmachines, kortom goed voor de SEO dus!

2. Social media vergroten de naamsbekendheid van je bedrijf.

3. Door social media is het eenvoudig om met je klanten in contact te komen en zo de dialoog met hen aan te gaan.

4. Word door je klanten en branchegenoten gezien als expert in jouw vakgebied door veel informatie te delen. Het maakt niet uit of je nu je eigen geschreven blogs of artikelen deelt of informatie van derden. Het zal allemaal bijdragen aan je expertstatus.

5. Blijf gemakkelijk op de hoogte van relevante ontwikkelingen en trends binnen jouw branche door anderen te volgen op social media.

6. Social media zijn erg geschikt voor online klantenservice. Mensen kunnen hun mening over je bedrijf of product aan je kwijt en jij kunt hierop direct reageren. Hoe meer je hier bovenop zit, hoe beter je online reputatie zal zijn.

7. Sociale media hebben een wezenlijk effect op het koopgedrag van consumenten. Mensen die merken of bedrijven volgen op social media volgen, zullen hier vaker producten afnemen en ze vaker aanbevelen op hun eigen kanalen.

8. Social media leveren goede traffic op naar je website. Dit is vooral erg interessant als je je product ook online verkoopt of om leads te genereren.

Strategie
Als in bovenstaand lijstje voor jou interessante voordelen staan, dan wordt het misschien tijd dat je gaat nadenken over de inzet van social media voor je bedrijf. Bedenk hiervoor dan altijd een duidelijke strategie. Je zult moeten nadenken over wat je precies met social media wilt bereiken. Stel dus doelen op, streef deze na en analyseer je werk. Denk ook goed na over je eigen bedrijfsvisie en hoe je deze gaat vertalen naar social media communicatie, deze moet namelijk herkenbaar zijn voor je volgers. Vraag je ook goed af wie nu eigenlijk je doelgroep is, welke social media zij gebruiken en wat zij interessant vinden.

Gemak dient de mens

Maak het jezelf vooral zo gemakkelijk mogelijk. Door social media management tools te gebruiken kun je content eenvoudig op verschillende kanalen tegelijk delen. Tevens kun je met deze tools ook berichten van tevoren inplannen en automatisch laten plaatsen op het door jou aangegeven tijdstip. Volg daarnaast zoveel mogelijk mensen en bedrijven die jij interessant vindt, zodat je een gebundeld overzicht krijgt van relevant nieuws binnen jouw branche. Deze info kun je dan zelf weer delen op jouw kanalen. Dit scheelt jou de tijd en de moeite van het zelf maken van interessante content.

Voor advies hierover of het afnemen van één van onze ontzorgpakketen op social media gebied, stuur een mail naar info@studiomad.nl.

Gerelateerd nieuws

Realisatie door Internetbureau Creative ICT