Meer bezoekers, leads en nieuwe klanten?

Zo’n anderhalf jaar geleden schreven we in de Twentevisie (10/2017) al dat bedrijven ‘online beter moeten luisteren’ naar hun klanten. Ik las het artikel onlangs nog als inspiratie voor deze column. Het valt me op dat nog altijd veel bedrijven ontevreden zijn over de resultaten uit hun digitale activiteiten. ‘Te weinig bezoekers, leads of nieuwe klanten’, hoor ik vaak.

Ik zie veel bedrijven van alles proberen. Helemaal gek gemaakt door alle nieuwe hippe technologieën. Big data, voice search, augmented reality, marketing automation, chatbots, messaging apps, artificial intelligence: het een is nog veelbelovender dan het ander. Misschien bang om de boot te missen? Want wat als…

Bezoekers- en leadgeneratie nog steeds hoge prioriteit
Maar wat als ik je vertel dat digitale marketing bij de meeste bedrijven nog steeds in de kinderschoenen staat? Dat het genereren van bezoekers en leads voor 63% van de bedrijven nog steeds de grootste uitdaging is? Het is gek, dat zoveel bedrijven met deze uitdaging blijven handelen vanuit gevoel. Alles maar proberen. Het is schieten vanuit de heup in de hoop iets te raken. Het kost energie, tijd en geld en levert vooral irritaties op.

Doelgerichte marketingactiviteiten
De oorzaak van deze gevoelens is vrijwel altijd het ontbreken van concrete doelen en kerncijfers en een gebrek aan relevante marketingactiviteiten. Willen groeien is niet concreet. Van € 1.000.000 omzet naar € 2.000.000 in twaalf maanden is wel concreet. Want nu kun je bepalen hoe je daar gaat komen, met als uitgangspunt: waar liggen de grootste kansen en hoe ga je meten dat je op koers zit?

Fase 1: Meer bezoekers?
Als 100% van de groei uit digitale kanalen moet komen, dan zou je kunnen beredeneren dat het verdubbelen van de bezoekersaantallen voldoende is. Marketing kan (meer) content voor je belangrijkste persona’s creëren, beter optimaliseren voor Google en actiever delen op sociale media. Of bijvoorbeeld betaalde advertenties inzetten. Als je weinig of geen bezoekers hebt, dan is het logisch hier te beginnen.

Fase 2: Meer leads?
Maar als je al 10.000 bezoekers per maand hebt en die leveren slechts tien leads op, dan is het zinvoller om je te richten op het verhogen van je conversie, door bijvoorbeeld relevante aanvraagbare content te creëren voor je doelgroep. Of bespreek samen met sales de leads: welke zijn goed of slecht en waarom en hoe krijgen we meer van die goede leads? Meer goede leads betekent immers meer sales.

Fase 3: Meer sales?
Zitten er al 5.000 klanten of leads in je CRM? Dan is een activatiecampagne gericht op leads met specifieke vraagstukken wellicht wel de snelste weg naar die verdubbeling in omzet. Of het delen van nieuwe case-studies om cross- of upselling onder bestaande klanten te bevorderen.

Moraal van het verhaal: het is belangrijk om vanuit je doelstelling en uitgangssituatie te bepalen welke projecten en activiteiten in welke fase het meest opportuun zijn. Met behulp van stuurcijfers kun je vervolgens koers houden!

Succes!

Dennis Sievers
Oprichter & digitaal strateeg
Webiteers – Let’s grow digital

Gerelateerd nieuws

Realisatie door Internetbureau Creative ICT