Aangenaam: ik ben van Generatie Z

Wat mij anders maakt dan alle voorgaande columnisten, is dat ik een telg ben van Generatie Z. De enige generatie die geen leven meer kent zonder het internet. Onlangs hoorde ik dat mijn generatie bezig is om de wereld te veranderen. Ik vind dat vanzelfsprekend een aantrekkelijk idee. Daarom wil ik deze column graag wijden aan mijn zakelijke leven als Gen Z’er.

Bezoek aan techindustrie van Dublin
Een tijdje geleden bracht ik voor mijn werk een bezoek aan Dublin. Hier zijn alle grote techbedrijven uit Amerika gevestigd, zoals Google, Facebook, LinkedIn en Hubspot. Deze bedrijven hebben écht als doel om de wereld te veranderen met behulp van jonge talentvolle mensen. Zij doen dit met open, kleurrijke kantoortuinen, hippe kantines inclusief gratis eten en tal van creatieve vergaderruimtes. Het bedrijf Dropbox heeft onlangs een flinke veldslag in de “War on Talent” gewonnen; hun bedrijfsrestaurant heeft tegenwoordig een Michelinster. Dat is
nog eens houden van je personeel!

Onze bedrijfskeuken in Enschede volgt deze trend en is omgetoverd tot voedselwalhalla. Het voordeel dat ik ervaar, is dat er veel meer saamhorigheid ontstaat tussen collega’s. Omdat we altijd samen eten, loopt ons werk en privéleven veel meer in elkaar over. Zonder veel gedoe ben ik in staat om gezond te leven en een goede balans aan te brengen. Ik zie dat steeds meer bedrijven deze trend volgen. Dit lijkt me een belangrijke ontwikkeling die de betrokkenheid van jonge werknemers enorm vergroot.

Wereldburgers
Een kenmerk van Generatie Z is ook dat “wij” echte wereldburgers zijn. Dit komt niet omdat mijn generatie meer reist dan andere. Het komt vooral omdat we tegenwoordig slechts twee klikken verwijderd zijn van een beeldverbinding met Amerika, India of Australië. Zo zag ik in de kantoortuin in Dublin ongeveer veertig mensen tegelijk in een meeting zitten. Ze hadden geentraditionele vergadering met elkaar. Iedereen had een eigen beeldverbinding met een collega of klant elders op de wereld. Een simpele koptelefoon en een camera zijn een prima basisuitrusting om hier zelf mee van start te gaan.

Waarom zouden we de wereld vervuilen als we ook gebruik kunnen maken van een digitale verbinding? Een reden hiervoor zou kunnen zijn het ontbreken van het echte persoonlijke contact. Om dit zelf te ervaren, heb ik een maand lang al mijn afspraken buiten Twente via een beeldverbinding laten plaatsvinden. Het resultaat: ik reed 70% minder kilometers, sprak mijn collega’s vaker en hoefde niet meer uit te leggen dat Enschede – Amsterdam een klein stukkie is. Daardoor kon ik in minder tijd veel meer mensen spreken. Dit resulteerde in betere relaties en meer ruimte voor andere zaken.

Ik denk dat de nieuwe generatie als geen ander in staat is om effectief te kunnen werken in een wereld vol prikkels. Door hier als bedrijf slim mee om te gaan, vergroot je het innovatieve vermogen van de hele organisatie. Tijd is kostbaar, dus laten we onze tijd zo slim mogelijk benutten. Ik zeg daarom graag vaarwel tegen het vroeg smeren van boterhammen en vaarwel tegen de file op de A1.

Door: Robin de Jong
is werkzaam als accountmanager bij Saleshelden. Hij heeft als doel om elke dag het verschil te maken voor klanten. Ook is hij betrokken bij een nieuwe startup die is gestart vanuit Saleshelden. Robin werkt vanaf het kantoor op Roombeek in Enschede.

REAGEREN? Dat kan via: robindejong@saleshelden.nl

 

Gerelateerd nieuws

Realisatie door Internetbureau Creative ICT