Hou de aandacht vast met interactieve video!

Door de Media Art Designers van Studio MAD

Voor Twents Bureau voor Toerisme (TBT) maakten wij in samenwerking met Wirelab onlangs een aantal interactieve video’s. TBT kwam bij ons met de vraag om video’s te maken, waarin je het mooie landschap en de vele mogelijkheden binnen Twente vanuit de eerste persoon beleeft. Het was ons al snel duidelijk dat interactieve video hiervoor uitermate geschikt zou zijn. Het resultaat valt hier te bekijken.

Interactieve video

Wat is interactieve video nou precies en wat heb je er als ondernemer aan? Zoals de naam al doet vermoeden, is een interactieve video gemaakt voor interactie met de kijker. Onder deze noemer kan van alles vallen, zolang je als kijker maar meer doet dan alleen kijken. Bij een interactieve video wordt door de interactie met de kijker de film niet perse lineair afgespeeld. Hierdoor houdt een interactieve video de aandacht van de kijker langer vast dan een reguliere internetvideo.

Uit onderzoek blijkt dat de traditionele (saaie) video’s al na 60 seconden meer dan de helft van de kijkers verliest. Hoe interessanter de video, hoe langer de kijker geboeid blijft uiteraard. Bij een interactieve video heb je als kijker veel meer invloed op de film. Zo kun je de mogelijkheid krijgen om zelf te bepalen wat je ziet. Hierdoor ben je veel meer geneigd om de hele film te kijken en is de kans dus groter dat de kijker jouw boodschap helemaal tot zich neemt.

Toepassing

Een interactieve video is uitermate geschikt voor toepassing in websites, social media en apps. Een film kan bijvoorbeeld informatie van je Facebookpagina verzamelen en deze verwerken in de film. Deze toepassing van interactie in video heet Gepersonaliseerde Video (GPV). Om aan te geven wat het effect van zo’n video kan zijn, zou je eigenlijk dit interactieve exemplaar eens moeten bekijken.

Hoewel deze vorm van video een hoge amusementswaarde heeft, zijn er ook allerlei bedrijfsmatige toepassingen te verzinnen voor dit platform. Buttons in een afspeelscherm, waarmee je bijvoorbeeld contact kunt opnemen met het bedrijf achter de video of extra informatie kunt krijgen over het getoonde product. We vonden zelfs al een muziekvideo, waar je de kleding die de artiesten dragen direct kunt bestellen door erop te klikken.

Interactieve video leent zich bovendien goed voor de koppeling met een actie. Zo heeft Twents Bureau voor Toerisme heeft in het kader van ‘Beleef Twente’ nu een like-en-win-actie gekoppeld aan zijn video’s. Wie de meeste likes op Facebook haalt wint een, zelf samengesteld, weekendje weg in Twente. Kijk vooral eens op hun website en beleef de prachtige omgeving van Twente zelf!

Gerelateerd nieuws

Realisatie door Internetbureau Creative ICT