olympische spelen, newsjacking

Is newsjacking een regionaal succes?

Grote sportevenementen, zoals de Olympische Winterspelen in Sochi, zijn altijd goed voor de bekende inhakers en meedeiners. Newsjacking is daarvoor de officiële term binnen de marketingcommunicatie. De advertenties van BP en Audi met daarin de ongeopende Olympische ring zullen u zeker niet ontgaan zijn. Wellicht heeft de lokale supermarkt of het schoonmaakbedrijf een vergelijkbaar goed idee gehad. De vraag is echter: leidt het tot regionaal succes?

Oranje bollen

Bij de inhuldiging van Koning Willem-Alexander lagen de oranje oliebollen en rookworsten in de schappen. Een snelle win-actie van lokale ondernemers die ingrijpen op het nieuws. Op zo’n moment levert dat meer omzet op, omdat iedereen in de gekkigheid mee wil doen. Maar structureel brengt het niet veel, de oranjespullen zijn immers daags na het nieuws niets meer waard.

Terug naar vandaag de dag. Wat doet een paginagrote advertentie die inhaakt op het vele goud, zilver en brons dat we al glijdend op het ijs binnenslepen voor uw onderneming? Tijdelijke of structurele naamsbekendheid? Ik denk zelfs meer. Een goed bedachte en uitgevoerde ‘inhaker’ laat uw doelgroep zien dat u enerzijds goed op de hoogte bent van uw omgeving en anderzijds in staat bent om snel op veranderende omstandigheden in te spelen. Daarmee is newsjacking dus meer dan een goed gevonden grappige uiting maar, nogmaals, mits goed bedacht en uitgevoerd, tegelijk een uiting van die capaciteiten van uw onderneming.

Structureel succes

Newsjacking kan zelfs tot eigen nieuws leiden en daarmee bijdragen aan een structureel groter succes voor uw onderneming. Een voorbeeld. De drie oranje mannen die de 500 meter snelschaatsen domineerden hebben allemaal hun geboortegrond in Overijssel. Dus bedacht onderneming Van der Kolk uit Zwolle, wiens huiskleur toch al oranje is, om daar voordeel uit te halen.

Op een van haar oranje veegauto’s plaatsten zij de tekst ‘Overijssel, de snelste provincie van Nederland’. Een goede verwijzing naar het succes op de 500 meter schaatsen in Sochi. Deze actie leidde tot een nieuwsitem op Radio 1 en heel Nederland weet nu dus dat Van der Kolk de snelste straatveger in Overijssel is. Met klanten ook buiten de regio is dat goed voor de naamsbekendheid. De strategie is dus interessant.

De markt van ‘straatvegen’ en ‘kolkreiniging’ staat onder druk. Gemeentes en andere opdrachtgevers besteden werk aan. Om commercieel succes te kunnen hebben, moeten ondernemers snel kunnen werken. Immers, vaste prijzen en op tijd klaar zijn betekent een gezonde marge. Met hun uiting geeft Van der Kolk niet alleen aan blij te zijn met de Overijsselse winst, maar tegelijk dat juist zij de onderneming zijn die snel werkt en daarmee voor potentiële opdrachtgevers interessant is.

Iets voor u?

Het is nooit te laat om te leren en te profiteren. De Olympische Spelen zijn nog niet voorbij. Dus wanneer u commercieel en structureel voordeel wilt halen uit newsjacking is het verstandig om nu alvast na te denken over wat u kunt doen bij een toekomstige onverwachte gebeurtenis. Het lijkt raar en het is tegelijk niet eenvoudig, maar met een goede strategie en de juiste uitvoering van newsjacking doet u het beter dan de concurrent. En levert het u duurzaam voordeel op.

Peter van Uden

Specialist strategische marketingcommunicatie bij ICT Spirit

nl.linkedin.com/in/petervanuden/

www.twitter.com/Peter_vanUden

Voor web redactie, foto’s van BP en Audi zijn te vinden op:

BP: http://www.sportnext.nl/berichten/de_5_allerbeste_inhakers_op_de_olympische_spelen_tot_nu_toe

Audi: www.facebook.com/davidii.communicatie

 

 

 

 

Gerelateerd nieuws

Realisatie door Internetbureau Creative ICT